بررسی و درمان خار پاشنه

خار پاشنه پا

دلایل زیادی برای ایجاد درد در پاشنه پا وجود دارد و برای ارزیابی وضعیت و توصیه مناسب ترین راه درمان طیف وسیعی از ابزار های تشخیص استفاده می شود.

خار پاشنه پا یکی از شایع ترین دلایل درد در پاشنه پا می باشد. این حالت معمولاً به صورت درد با ماهیتی تیز، سوزان و ضربان دار ظاهر می شود. خار پاشنه پا یک رسوب کلیسم است که باعث برجستگی استخوانی در قسمت زیرین استخوان پاشنه می شود.

میزان عمق نفوذی خار پاشنه پا را می توان در یک عکس اشعه ایکس تشخیص داد.

دلایل دیگری که باعث درد در پاشنه پا می شوند عبارتند از :

• مشکلات عصبی
  • شکستگی استخوان در ناحیه ی پاشنه پا
  • پا با قوس بالا
  • تنگی در عضله ساق پا
  • مشکلات کمر
  • خار پاشنه پا

در صورت لزوم پزشک متخصص پا و مچ پا در جلسه اول برای شما اشعه ایکس و سونوگرافی و اسکن MRI و حتی نوار عصب توصیه می کند تا اطمینان حاصل شود که قبل از شروع هرگونه درمان؛ تشخیص صحیح درد پاشنه حاصل شود.

بررسی و درمان خار پاشنه

علل خار پاشنه پا

خار پاشنه هنگامی ایجاد می شود که رسوبات کلیسم در زیر استخوان پاشنه پا جمع می شود؛ این فرایند معمولاً در چند ماه اتفاق می افتد.

خار پاشنه پا اغلب به دلیل گشیدگی عضلات پا و رباط ها، کشش فاشیای کف پا و پارگی مکرر غشایی است که استخوان پاشنه پا را می پوشاند.

خار پاشنه پا مخصوصاً در بین ورزشکارانی دیده می شود که فعایت آنها شامل مقدار زیادی دویدن و پریدن است. البته به صورت کلی عواملی که در پایین به آنها اشاره شده است باعث خار پاشنه پا می شوند :

1. ناهنجاری های راه رفتن، که فشار زیادی را روی استخوان پاشنه، رباط ها و اعصاب نزدیک پاشنه وارد می کند.
  2. دویدن یا آهسته دویدن به خصوص در سطوح سخت
  3. پوشیدن کفش ها نا مناسب مخصوصاً کفش های که از پشتیبانی مناسب قوس پا برخوردار نباشند.
  4. اضافه وزن و چاقی
  5. افزایش سن، که باعث کاهش انعطاف پذیری ناحیه کف پا و پد محافظ چربی پاشنه می شود.
  6. دیابت
  7. ایستادن زیاد بر روی پا ها
  8. داشتن کف پای صاف یا قوس های بلند.

علائم خار پاشنه پا

خار پاشنه پا اغلب هیچ علامتی ندارد، اما خار پاشنه پا می تواند با درد متناوب یا مزمن همراه باشد به خصوص هنگام راه رفتن، دویدن در صورت ایجاد التهاب در نقطه تشکیل خار.

به طور کلی، علت درد خار پاشنه پا، خود خار نیست بلکه آسیب بافت نرم مرتبط با آن است.

بسیاری از افراد درد خار پاشنه پا و ورم کف پارا مانند چاقو یا سنجاق چسبیده به پایین پا های خویش هنگام اولین ایستادن صبح توصیف می کنند. دردی که بعداً به درد مات تبدیل می شود. آنها غالباً شکایت دارند که پس از ایستادن بعد از مدت طولانی نشستن درد شدید بر می گردد.

درمان خار پاشنه پا

ارتز های سفارشی :

پزشک متخصص پا و مچ پا ممکن است برای برداشتن فشار از روی پاشنه پای بیمار و کاهش درد در این ناحیه کفی های مخصوصی را برای قرار دادن در کفش به بیمار توصیه کند. این کفی های سفارشی عملکرد پا را بهبود می بخشد و درد در ناحیه پاشنه پا را کاهش می دهد.

تزریق کورتون :

در مواردی که التهاب زیاد می باشد و درد در ناحیه پاشنه پا با روش های درمانی که در بالا ذکر شد بهبود نیافت ممکن است متخصص پا و مچ پا تزریق کورتون در پاشنه پا را توصیه کند.

فیزیوتراپی :

فیزیوتراپی در ترکیب با تمام روش های درمانی فوق جهت اطمینان از حداکثر اثر بخشی و توانبخشی استفاده می شود.

جراحی خار پاشنه پا :

در صورت موثر نبودن راه های درمانی، متخصص پا و مچ پا ممکن است برای آخرین روش درمان، جراحی را به بیمار توصیه کند.

فوکوس شاک ویوتراپی :

این فناوری غیر تهاجمی با تشویق به افزایش جریان خون و فعال شدن عوامل بهبودی از بدن، باعث ترمیم و بهبود خار پاشنه پا می گردد.