پای شارکو یا آرتروپاتی شارکوت

پای شارکو ، بیماری است که استخوان ها ، مفاصل و بافت نرم پای شما را درگیر می کند. در ابتدا، ممکن است متوجه مشکلی در پای خود نشوید. اما می تواند باعث زخم های دردناک شود و یا فرم پای شما را تغییر دهد. در صورت مشاهده هر کدام از علائم بالا بهتر است به پزشک متخصص پا و مچ پا مراجعه کنید.

چه چیزی باعث ایجاد Charcot Foot می شود؟

به دلیل آسیب عصبی در پای شارکوت، افراد نمی توانند چیزی را در پا و مچ پای خود احساس کنند. این مشکل در میان افراد دیابتی رایج می باشد. ولی موارد دیگری نیز می توانند باعث آسیب عصبی شوند ، از جمله:

•  مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر
  •  یک عفونت حاد
  •  آسیب نخاعی
  •  بیماری پارکینسون
  • ‏ HIV
  •  سیفلیس
پای شارکو

به طور کلی هیچ دلیل خاصی برای پای Charcot وجود ندارد. اما مواردی که می توانند باعث ایجاد پای شارکوت شوند عبارتند از:

•  پیچ خوردگی یا شکستگی استخوان که به سرعت درمان نمی شود و مضمن شده اند.
  •  زخم پای شما که التیام نمی یابد و مضمن شده.
  •  یک عفونت طولانی مدت.
  •  جراحی پا که روند بهبودی کندی دارد.

با شروع هر یک از موارد بالا، ممکن است بدون آنکه خود متوجه آسیب پایتان شوید چرا که آسیب عصبی، شما را از درک درد باز می دارد. در نتیجه با راه رفتن روی پا آسیب یا زخم حادتر می شود و سپس استخوان های پا شروع به از دست دادن کلسیم می کنند و منجر به پای شارکوت می شود.

عوارض پای شارکو

تحلیل استخوان ها باعث شکننده تر شدن استخوان ها می شوند و حتی باعث دفرمیتی پا میشود. وقتی این اتفاق می افتد:

قوس وسط پا ممکن است کم شود و باعث شود که استخوان ها از پاشنه یا انگشتان پا پایین تر بیایند. پزشکان اصطلاحأ به این ساختار rocker bottom می گویند.

انگشتان پا ممکن است فر بخورد، مچ پا ممکن است پیچ خورده و ناپایدار شود، استخوان ها ممکن است به کفش فشار بیاورند و حتی ممکن است استخوان از جا در برود. این تغییرات باعث ایجاد زخم های باز روی پوست پا می شود که ممکن است در اثر آلوده شدن زخم باعث ایجاد عفونت در ناحیه زخم شود. جریان خون ضعیف ، که یکی از عوارض جانبی شایع دیابت است ، ممکن است بهبود عفونت ها را دشوار کند. اگر بهبود عفونت بیش از حد طول بکشد و یا غیر قابل کنترل باشد ، ممکن است پزشک توصیه به برداشتن پا کند.

تشخیص در مراحل اولیه خیلی مهم است اما در عین حال تشخیص علائم اولیه پای شارکوت خیلی مشکل است. اصولأ پای شما قرمز، هنگام لمس احساس گرما می کنید و تورم در پا دارید. ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر پزشک شما متخصص پا و مچ پا و یا ارتوپد نباشد ممکن است در زمینه تشخیص این بیماری اشتباه کند. پس توجه کنید که دکتر مناسبی را برای مشکل پای خود پیدا کنید.

درمان پای شارکو

پروسه درمانی پای شارکوت چند ماه طول می کشد. اولین نکته در درمان باید فشار را از روی پا برداریم. به همین دلیل پای بیمار را در گچ ، یا بریس یا بوت مخصوص ارتوپدی قرار می دهیم و همین از پا محافظت می کند و مانع فشار گذاشتن بر روی پا می شود.  طی 2 یا 3 ماه آینده چندین مرتبه گچ باز می شود، پا از لحاظ تورم و التهاب مورد معاینه قرار می گیرد، و مجددأ گچ گرفته می شود. برای رفت و آمد و راه رفتن از عصا یا ویلچر استفاده می کنید. و یا از وسیله ای به اسم زانو پیاده روی استفاده می کنید ( این وسیله چهار چرخ دارد، پای آسیب دیده از ناحیه زانو خم می شود و سپس زانو را روی صندلی قرار می دهید. )

پس از برداشتن آخرین گچ یا بوت ، کفش های مناسب که نقاط فشاری که باعث جراحت و یا زخم می شود را کاهش می دهند توسط پزشک تجویز می شوند. حتی گاهی لازم است تا مدتی از بریس نیز استفاده کنید و برخی از عادات روزانه خود را باید تغییر دهید تا از ساییدگی و سایش پای شما جلوگیری شود.

جراحی

در صورتی که صدمات پا شما باعث بی ثباتی پا شود یا نتوانید کفش یا بریس مخصوص بپوشید و یا زخم های بدی که بدون جراحی قابل درمان نمی باشند، می تواند منجر به جراحی شود. در طی عمل، متخصص مچ پا اصفهان ممکن است استخوان ها را مجدداً تنظیم کرده یا با هم ترکیب کند تا پای شما پایدارتر شود و استخوان های تیز را که می تواند پوست شما را ببرد و باعث زخم شود را صاف کند. و یا به صورت کلی پا در نواحی آسیب دیده فیوز شود.