پیچ خوردگی مچ پا

اگر رباط های قوی که مچ پا را حمایت می کنند از وضعیت طبیعی خود خارج شده و آسیب ببینند پیچ خوردگی مچ پا رخ می دهد. از آسیب های شایعی که در تمام سنین رخ می دهد پیچ خوردگی مچ پا می باشد. بسته به شدت آسیب به رباط ها ، پیچ خوردگی از خفیف تا شدید درجه بندی می شود، از کش آمدن رباط ها تا پارگی کامل رباط ها.

در بیشتر مواقع آسیب های خفیفی که در پیچ خوردگی ایجاد می شوند با استراحت و استفاده از کمپرس یخ درمان می شوند. اما، اگر تورم در ناحیه مچ پا، مشکل در راه رفتن، یا درد در حین راه رفتن یا قرار دادن وزن روی مچ پا داشتید، حتماً به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

در آسیب های شدید به مچ پا اگر درمان مناسب و به موقع انجام نگیرد، می تواند مچ پای شما با مشکلات جدی تری مواجه شود و به این ترتیب احتمال آسیب مجدد به مچ پا افزایش پیدا می کند. درد مزمن مچ پا ، ورم، بی ثباتی مداوم و حتی به دلایل غیر مستقیم دیگر آرتروز مچ پا از عوارض پیچ خوردگی مکرر مچ پا هستند.

علائم پیچ خوردگی پا شامل موارد زیر میباشد :

  • درد
  • تورم
  • کبودی
  • حساس به لمس کردن ناحیه آسیب دیده
  • بی ثباتی مچ پا مخصوصأ زمانی که با پارگی کامل رباط ها مواجه باشیم.

اگر پارگی شدید رباط ها وجود داشته باشد ، ممکن است هنگام پیچ خوردگی ، صدای “پاپ” را بشنوید یا احساس کنید. علائم پیچ خوردگی شدید شبیه علائم شکستگی استخوان است و نیاز به بررسی های پزشک متخصص پا و مچ پا دارد.

پیچ خوردگی مچ پا

معاینه های پزشک متخصص ارتوپدی

 معاینه های فیزیکی

پزشک با انجام معاینه دقیق پا و مچ پا ، درجه پیچ خوردگی مچ پا را می تواند تشخیص دهد. همچنین پزشک، رباط آسیب دیده را می تواند شناسایی کند.

او همچنین ممکن است مچ پای شما را در جهات مختلف حرکت دهد. با این حال ، به دلیل تورم در مچ پا معمولاً حرکت زیاد در ناحیه آسیب دیده امکان پذیر نمی باشد.

آزمایشات تصویربرداری

پزشک شما ممکن است برای تشخیص شکستگی استخوان در مچ پا یا پای شما از اشعه ایکس استفاده کند. علائم شکستگی استخوان می تواند مشابه پیچ خوردگی مچ پا باشد.

اسکن تصویربرداری (MRI)

در صورت مشکوک بودن به آسیب بسیار شدید رباط ها ، آسیب به غضروف یا استخوان سطح مفصل ، تراشه استخوان کوچک یا مشکل دیگر ، پزشک ممکن است MRI تجویز کند.

درجه پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی با میزان آسیب به رباط ها درجه بندی می شود و معمولاً پزشک در حین معاینه درجه پیچ خوردگی را تشخیص می دهد.

پیچ خوردگی درجه 1 (خفیف)

کشش جزئی و پارگی میکروسکوپی فیبرهای رباط.

علائم شامل حساسیت و تورم خفیف در اطراف مچ پا که بیمار می تواند روی آن راه رود.

پیچ خوردگی درجه 2 (متوسط)

پارگی نسبی رباط

حساسیت و تورم متوسط ​​در ناحیه مچ پا

پیچ خوردگی درجه 3 (شدید)

پارگی کامل رباط

حساسیت و تورم قابل توجه در اطراف مچ پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا

تقریباً تمام پیچ خوردگی های مچ پا بدون جراحی قابل درمان هستند. حتی یک پارگی کامل رباط نیز با بی حرکتی مناسب، و گذراندن دوران استراحت مناسب، بهبود می یابد.

یک برنامه سه مرحله ای درمان همه پیچ خوردگی های مچ پا را از خفیف تا شدید راهنمایی می کند:

 مرحله 1 : شامل استراحت ، محافظت از مچ پا و کاهش تورم است.

 مرحله 2 : شامل بازگرداندن دامنه حرکت ، قدرت و انعطاف پذیری است.

 مرحله 3 : شامل تمرینات نگهداری و بازگشت تدریجی به فعالیت هایی است که نیازی به چرخاندن یا پیچاندن مچ پا ندارند. بعداً می توان فعالیت هایی را انجام داد که نیاز به چرخش شدید و ناگهانی دارد مانند تنیس ، بسکتبال یا فوتبال.

تکمیل این برنامه درمانی سه مرحله برای پیچ خوردگی های جزئی فقط 3 – 2 هفته طول می کشد ، یا برای آسیب های شدیدتر ما بین 6 تا 12 هفته طول می کشد.

درمان خانگی پیچ خوردگی پا

برای پیچ خوردگی های خفیف تر ، پزشک ممکن است درمان خانگی ساده را توصیه کند.

مچ پای خود را با عدم راه رفتن روی آن تا سه روز استراحت دهید.

یخ باید بلافاصله برای کاهش تورم استفاده شود.  می توان آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه ، سه یا چهار بار در روز استفاده کرد. یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید.

بانداژ فشاری، مچ پا را بی حرکت می کند و مچ پای آسیب دیده شما را حمایت می کند.

مچ پای خود را تا حد ممکن در 48 ساعت اول بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

دارو

دارو های ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند تا سه روز اول به کنترل درد و تورم کمک کنند.

درمان غیر جراحی

بی حرکتی در مراحل اولیه بهبودی ، حمایت از مچ پا و محافظت از آن در برابر حرکات ناگهانی بسیار مهم است. برای پیچ خوردگی درجه 2 و 3، جهت مهار و ثابت نگه داشتن مچ پا، بوت ارتوپدی می تواند به شما کمک کند.

فیزیوتراپی

تمرینات توانبخشی برای جلوگیری از سفتی ، افزایش قدرت مچ پا و جلوگیری از مشکلات مزمن مچ پا استفاده می شود.

حرکت اولیه برای پیشگیری از سفتی ، پزشک یا فیزیوتراپیست شما تمریناتی را ارائه می دهد که شامل دامنه حرکتی یا حرکات کنترل شده مچ پا بدون مقاومت است.

تمرینات تقویتی

هنگامی که می توانید بدون افزایش درد یا تورم وزن خود را تحمل کنید ، تمرینات تقویت عضلات و تاندون های جلویی و پشتی ساق پا به برنامه درمانی شما اضافه می شود.  اگر تمرینات تقویتی زمینی مانند بالا آوردن انگشتان پا بسیار دردناک باشد ، می توان از تمرینات آبی استفاده کرد.  تمرینات با مقاومت در صورت تحمل اضافه می شوند.

آموزش تعادل

تعادل ضعیف اغلب منجر به پیچ خوردگی مکرر و بی ثباتی مچ پا می شود.

تمرینات استقامتی

هنگامی که درد ناحیه مچ پا بهبود پیدا کرد، تمرینات استقامتی به تمرین های شما اضافه می شود. دویدن برای چابکی و قدرت ساق پا و مچ پا بسیار عالی است. هدف این است که با افزایش تعادل در طول زمان ، قدرت و دامنه حرکتی افزایش یابد.