شکستگی استخوان پاشنه پا

دردناک بودن و محدود شدن دایره حرکتی در افرادی که دچار شکستگی استخوان پاشنه پا شده اند بسیار شایع می باشد. شکستگی در ناحیه استخوان پاشنه پا معمولا در اثر وارد شدن وزن زیاد بدن در حین تصادف یا سقوط از ارتفاع و به دنبال آن له شدن پاشنه پا رخ می دهد.

در حین شکستگی در این ناحیه، پاشنه پا از فرم طبیعی خود خارج می شود.

در اکثر شکستگی های پاشنه پا، به دلیل فشار زیادی که به آن ناحیه و استخوان پاشنه پا وارد شده، جهت درمان نیاز به جراحی می باشد. در طی جراحی، هدف بازگرداندن شکل طبیعی پاشنه پا به حالت اولیه و فراهم کردن شرایط مناسب برای حرکت و راه رفتن بیمار و به طور کلی بیمار بتواند به فعالیت های طبیعی خود باز گردد.

شکستگی استخوان پاشنه پا

آناتومی استخوان پا

به صورت کلی استخوان پا را می توان به سه قسمت تقسیم کرد که شامل:

• قسمت عقب پا
  • قسمت میان پا
  • قسمت جلوی پا

استخوان تارسال پا

مجموعه استخوان های عقبی و میانی پا که در مجموع هفت عدد می باشد به نام استخوان تارسال شناخته شده می باشند. لازم به ذکر است که استخوان پاشنه پا بزرگترین استخوان ما بین مجموعه استخوان های تارسال پا می باشد.

در ناحیه کف پشت پا زیر سه استخوان درشت نی ساق پا، نازک نی ساق پا، و تالوس، مفصل مچ پا قرار دارد. در واقع، استخوان پاشنه پا به همراه استخوان کوچک پا (تالوس) مفصل ساب تالار را تشکیل میدهند. مفصل ساب تالار نقش مهمی در حرکت های پهلو به پهلو و همچنین حفظ تعادل فرد در سطوح نا هموار را فراهم می کند.

میزان آسیب دیدگی استخوان پاشنه پا به عواملی همچون

1. تعداد استخوان های شکسته شده

2. میزان خورد شدن استخوان های شکسته شده. ( گاهی اوقات استخوان های شکسته شده به راحتی همچون پازل، در حین جراحی، در کنار هم قرار می گیرند ولی خیلی مواقع میزان خورد شدن استخوان ها یا همپوشانی نداشتن استخوان ها روی هم، جراحی را برای جراح سخت می کند. )

3. آسیب غضروفی که اطراف مفصل ساب تالار را می پوشاند

4. آسیب به بافت نرم، عضلات، تاندون و پوست. اصولا در شکستگی های باز با اینگونه آسیب ها بیشتر مواجه هستیم. و‌ احتمال عفونت در اینگونه مشکلات پا بسیار بالا و طول درمان طولانی تر می باشد.

معاینه دکتر قبل از عمل جراحی شکستگی پاشنه پا

در صورت هر گونه آسیب به پاشنه پا و احساس هر گونه درد و تورم و التهاب در این ناحیه باید به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در جلسه معاینه هر گونه فشار یا آسیبی که به پاشنه پا وارد شده است را باید برای پزشک خود شرح دهید.

در صورت هر گونه بیماری زمینه ای همچون دیابت، بیماری های خود ایمنی و حتی در مورد سبک زندگی مثلاٌ سیگار کشیدن یا مصرف دارو خاص، باید با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان با جراحی

بعد از معاینات و بررسی های لازم توسط پزشک متخصص ارتوپد، در صورت جابه جایی در استخوان و دفورمیته شدن پاشنه پا، جهت بهبود کامل و بازگشت پا به فرم طبیعی، جراحی توصیه خواهد شد.

در صورت تشخیص پزشک جهت جراحی، قبل از جراحی پای بیمار توسط پزشک از لحاظ شدت آسیب های پوستی و همچنین میزان تورم و التهاب مورد بررسی قرار می گیرد.

در صورت وجود تورم در پا، جراح باید صبر کند تا تورم پا کاهش پیدا کند و پا آماده جراحی گردد. جهت کاهش تورم، پا را باید بالا و بدون حرکت نگه دارید. در صورت بی حرکت بودن و بالا نگه داشتن پا، بعد از چند روز تورم کاهش پیدا می کند و آماده جراحی می شود. در صورت جراحی زود هنگام قبل از کاهش تورم، احتمال خطر عفونت و عوارض های بعد از جراحی بسیار بالا می باشد.