هالوکس والگوس

بونیون (هالوکس والگوس ) چیست؟

هالوکس والگوس برجستگی استخوانی است که در اطراف مفصل زیر انگشت بزرگ پا ایجاد میشود. هالوکس والگوس میتواند حرکت و انتخاب کفش را محدود کند و بسیار دردناک هستند.

بونیون (هالوکس والگوس ) چه شکلی است؟

بونیون با گذشت زمان پیشرفت میکند . ابتدا به صورت یک برجستگی خفیف ظاهر میشود و تا زمانی که انگشت شست پا  از حالت طبیعی خود خارج شود پیشرفت میکند . طبقه بندی رشد هالوکس والگوس  از خفیف تا بسیار شدید میباشد.

جراحی هالوکس والگوس

درمان هالوکس والگوس   :

روش های زیادی برای درمان علائم ناشی از هالوکس والگوس میباشد و این روش ها از پیشرفت بیماری جلوگیری میکند و یا بهتر است بگوییم پیشرفت هالوکس والگوس را کند میکند.

با این حال ، تنها راه اصلاح کامل قوز کنار شست پا ، جراحی است.

چه زمانی جراحی هالوکس والگوس توصیه میشود؟

متخصص شما قبل از جراحی ، سعی در درمان هالوکس والگوس با روش های غیر جراحی میکند . با این حال اگر اقدامات درمانی شکست بخورند و یا بهبود چشمگیری ایجاد نکنند، متخصص شما ممکن است جراحی هالوکس والگوس را پیشنهاد دهد.

انواع جراحی هالوکس والگوس :

از یک قرن قبل تا به امروز صدها نوع جراحی برای درمان هالوکس والگوس ارائه شده است. که امروزه هر جراح ارتوپد ، فلوشیپ پا و مچ پا میتواند برخی از آنها را انجام دهد. لازم به ذکر است تمامی این عمل ها تا 95% موفقیت آمیز هستند و فقط 5% ممکن است که عارضه هالوکس والگوس دوباره بازگردد.

The Scarf and Skin osteotomy

این روش جراحی یک روش معمول برای اصلاح هالوکس والگوس می باشد. این روش برای اصلاح هالوکس والگوس متوسط پیشنهاد میشود و به دلیل استفاده از پیچ های تیتانیومی در این روش و ثبات استخوان ، تحمل وزن زود هنگام بعد از جراحی وجود دارد.

جراح متخصص پا با ایجاد یک برش در قسمت داخلی مفصل انگشت شست شروع میکند و رباط های سفت و محکم را که انگشت را از تراز خارج کرده، آزاد میکند. برآمدگی برداشته خواهد شد و استخوان های متالنوم و انگشت شست پروگزیمال فلانژ مجددا در یک موقعیت اصلاح شده قرار میگیرند. از پیچ های تیتانیومی برای ثابت نگه داشتن انگشت پا و اجازه تصحیح پیش بینی شده و پایداری عالی استفاده میشود.

بعد از جراحی به مدت دو هفته باید در خانه استراحت کنید در حالی که پا را باید بالا نگه دارید . یک هفته بعد از جراحی فعالیت ها را کمی افزایش میدهید اما باز هم در خانه استراحت میکنید. بعد از شش تا هشت هفته بعد از جراحی به تشخیص جراحتان به فعالیت های بسیار پر تحرکتان برمیگردید.

جراحی لاپیدوس بونیون :

این روش جراحی برای بیمارانی که هالوکس والگوس شدید دارند و یا هالوکس والگوس متحرک دارند پیشنهاد میشود. این روش شامل ترمیم دو استخوان نسبت به قوس پا است. برش از بالا یا کنار پا ایجاد میشود.

سپس برآمدگی استخوانی هالوکس والگوس برداشته میشود  و مفصل نزدیک مفصل تارسومتاتارس مجددا مرتب شده و با پیچ یا ایمپلنت فیکس میشود. دو هفته بعد از جراح، بیمار باید در خانه استراحت کند و تا جایی که امکان دارد پای خود را بالا نگه دارد . دو هفته بعد از جراحی بسته به تشخیص متخصص جراح پا، برای 4 تا 6 هفته پا در Airway boot  قرار میگیرد. چهار هفته بعد از جراحی با کمک گرفتن عصا و استفاده از  Airway boot راه رفتن را آغاز میکنید. سه ماه پس از جراحی باید بتوانید به فعالیت های با شدت بالا مانند ورزش و دویدن برگردید.

چه انتظاراتی بعد از جراحی هالوکس والگوس وجود دارد؟

به طور معمول میتوانید در همان روز و یا یک روز بعد از جراحی به خانه بروید . به شما دستورالعمل ها و مشاوره های لازم بعد از جراحی در مورد مراقبت از محل جراحی و انتظارات هنگام بهبودی داده میشود . بعد از جراحی روند بهبودی شما با ملاقات هایی که با جراح متخصص پایتان خواهید داشت مورد ارزیابی قرار میگیرد.

نکات مهم و توصیه شده در روند بهبودی عبارتنداز :

محافظت کردن

استراحت کردن

کمپرس سرد

بالا نگه داشتن به کاهش تورم و درد کمک میکند.