عمل جراحی شکستگی پاشنه پا

عمل جراحی شکستگی استخوان پاشنه پا

معمولأ در تصادفات رانندگی و یا سقوط از ارتفاع، شکستگی استخوان پاشنه پا از رایج ترین شکستگی ها محسوب می شود. اصولأ روند درمان و بهبود شکستگی پاشنه پا پیچیده و نیاز به جراحی می باشد. در روند جراحی تلاش می شود تا شکل طبیعی پاشنه پا بازسازی شود و آناتومی پا به حالت اولیه و طبیعی خود باز گردد. بازگشت به حالت طبیعی آناتومی پاشنه پا، دایره حرکتی بیمار را بسیار بهبود میدهد و میزان درد در آن ناحیه را به حداقل می رساند.

شکستگی استخوان پاشنه پا

جراح پا و مچ پا جهت تشخیص اینکه استخوان پاشنه پای شما نیاز به جراحی دارد یا خیر، پس از معاینه و بررسی استاندارد های پا و مچ پا، جهت تشخیص درجه شکستگی پاشنه پا، برای بیمار سی تی اسکن توصیه می کند.

بسته به نتیجه به دست آمده از سی تی اسکن، در صورتی که شکل استخوان پاشنه پا درست باشد، نیاز به جراحی نمی باشد. البته لازم به ذکر است که برخی فاکتور ها در بیمار ، نقش موثری در تصمیم گیری نهایی جراح پا و مچ پا دارد که استخوان پاشنه پا را جراحی کند یا خیر. این فاکتور ها عبارتند از:

سن : افراد مسن ممکن است در روند بهبودی بعد از جراحی و بازتوانی با مشکلاتی روبرو باشند.

بیماران مبتلا به دیابت : این دسته از بیماران احتمال اینکه در معرض عفونت در ناحیه زخم و یا در روند بهبودی زخمشان دچار مشکل شوند بسیار بالا می باشد.

بیمارانی که جریان خون ضعیف دارند : جریان خون پایین در روند بهبودی زخم اختلال ایجاد می کند

در شکستگی ناحیه پا و مچ پا معمولا با تورم زیاد همراه می باشد. که اصولا این تورم روند جراحی را به تعویق می اندازد. تا زمانی که تورم از بین نرود و چروک در پوست جانبی پاشنه پا مشاهده نشود نمی توان جراحی را با خیال راحت انجام داد. همچنین مصرف دارو های مهارگر سیستم ایمنی و یا استرویید جراحی را به تاخیر می اندازد.

تکنیک های جراحی استخوان پاشنه پا

روش کلاسیک و متداولی که بسیاری از پزشکان جراح متخصص پا و مچ پا برای جراحی پاشنه پا انجام می دهند، روش باز می باشد در این متد از جراحی، پزشک یک برش به شکل L روی پاشنه پا ایجاد می کند و قطعه های شکسته شده استخوان به فرم طبیعی در کنار هم قرار می گیرند و توسط پیچ و پلاک قطعات در جای خود فیکس می شوند.

تکنیک دیگری که جراحان برای شکستگی پاشنه پا انجام می دهند اصطلاحاٌ به تکنیک بسته و تثبیت پوستی شناخته می شود. در این تکنیک جراح برش های کوچکی در نقاط مشخصی ایجاد میکند و قطعات استخوان را به کمک مشاهده از طریق اشعه ایکس در کنار هم قرار می دهد و برای ثابت نگه داشتن قطعات فیکس شده استخوان پاشنه پا، پیچ هایی را از طریق پوست در نقاط مشخصی وارد می کند. نکات مثبت این متد از جراحی عبارتند از:

  • میزان برش پوستی خیلی کم می باشد
  • احتمال عفونت کمتر می باشد
  • روند بهبودی جای زخم، سرعت بیشتری دارد

مدت زمان بهبودی شکستگی پاشنه پا

زمان بهبودی کامل بعد از جراحی پاشنه پا، مدت زمان کمی نمی باشد. بعد از جراحی ما بین 6-8 هفته پا بیمار در آتل یا گچ قرار می گیرد. در طول این دوران، به بیمار اجازه داده نمی شود که وزن روی پای خود بگذارد. در بسیاری از موارد حتی بعد از بهبودی کامل، بیمار هنوز مقداری درد در ناحیه پا و پاشنه پای خود احساس می کند.