تاندون تیبیال

تاندون تیبیال :

تاندون تیبیالیس خلفی بزرگترین و قدامی ترین تاندون در قوزک داخلی است و همچنین بزرگ‌ترین و قدامی‌ترین تاندون خوابیده در قسمت داخلی مچ پا میباشد، این تاندون به عنوان یکی از ساختار های اصلی حمایت کننده پا، عضله تیبیالیس خلفی در پشت ساق پا را به استخوان های داخل پای شما متصل می کند که باعث خم شدن کف پا و خوابیدن مچ پا می شود وبه حفظ قوس پا درحین راه رفتن وبه طورکلی به عملکرد پا کمک میکند.

آسیب ها :

از مشکلات تاندون تیبیال میتوان به اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی یا (PTTD) اشاره کرد، وضعیتی که در آن به علت استفاده بیش از حد از تاندون و به دنبال آن تغییراتی که در تاندون ایجاد می‌شود ؛ التهاب مزمن ایجاد میشود و توانایی آن برای حمایت از قوس کف پا مختل میشود واین امر منجر به صاف شدن پا می شود که به عنوان صافی کف پا اکتسابی بزرگسالان شناخته میشود.

تاندون تیبیال

این عارضه معمولا فقط در یک پا رخ می دهد، برخی افراد ممکن است در هر دو پا دچار آن شوند و اگر به موقع درمان نشود، معمولاً پیشرونده است. با شروع صاف شدن قوس کف پا، ممکن است همچنان درد و تورم در قسمت داخلی پا و مچ پا وجود داشته باشد و در این مرحله، پا و انگشتان پا شروع به چرخش به سمت بیرون می کنند و مچ پا به سمت داخل می چرخد. در واقع، علائم معمولاً پس از فعالیت هایی که تاندون را درگیر می کند، مانند دویدن، پیاده روی، یا بالا رفتن از پله ها رخ می دهد.

همانطور که اختلال عملکرد تاندون تیبیالیس پیشرفته تر می شود، قوس پا میتواند بیشتر رو به صافی برود و درد اغلب به قسمت بیرونی پا، زیر مچ پا منتقل می شود. تاندون به طور قابل توجهی تحلیل میرود و احتمال ارتریت درپا. در موارد شدیدتر، آرتریت ممکن است در مچ پا نیز ایجاد شود.

از جمله اختلالات تاندون تیبیال خلفی میتوان تاندونوپاتی مزمن با پارگی پیشرونده، تنوسینوویت، پارگی حاد، دررفتگی و بی ثباتی، انتزوپاتی ها را نام برد. پارگی های حاد بسیار کمتر از پارگی های مزمن اتفاق می افتند و در افراد ورزشکار که دچار رگ به رگ شدن های مکرر شده اند بیشتر دیده میشود. سونوگرافی نقش مهمی در بررسی اختلالات مربوط به تاندون تیبیال خلفی دارد.

به دلیل ماهیت پیشرونده ی این اختلال ، توصیه میشود هرچه زودتر به فکر درمان باشید چون اگرزود درمان شود، علائم شما ممکن است بدون نیاز به جراحی برطرف شود و پیشرفت بیماری شما متوقف شود. در مقابل اگرزود درمان نشود می‌تواند شما را با کف پای بسیار صاف، آرتریت دردناک در پا و مچ پا و محدودیت‌های بسیاری در راه رفتن، دویدن یا سایر فعالیت‌ها مواجه کند.

درمان التهاب تاندون تیبیال خلفی :

از روش های درمان بدون جراحی این مورد از مشکلات پا میتوان این موارد را نام برد :

وسایل ارتز یا بریس ، برای حمایت لازم از قوس کف پا ، بی حرکتی به وسیله ی گچ وعدم اعمال وزن روی پای اسیب دیده ، فیزوتراپی برای بازتوانی عضله وتاندون بعداز بی حرکتی، استفاده ازکفش مناسب ، داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی.

اگر با این موارد بهبودی حاصل نشد ، روش های جراحی پیشنهاد میشود.

جراحی تاندون تیبیالیس خلفی، راهی برای ثابت کردن تاندون پشت ساق پا است که از قسمت داخلی مچ پا پایین می‌رود. یک جراح می تواند چند نوع جراحی مختلف برای رفع این تاندون انجام دهد.

یکی از این روش ها بدین گونه است که جراح ، برشی در پشت ساق پا ایجاد می کند، سپس قسمت آسیب دیده تاندون را برمی دارد یا ترمیم می کند و یا ممکن است قسمتی از تاندون یا تمام آن را، با تاندونی که از جای دیگری در پا گرفته جایگزین کند و یا سایر روش های دیگررا برای ترمیم تاندون بکارگیرد

در برخی موارد، جراح ممکن است یک روش کم تهاجمی تر را بکارگیرد ؛ بدین صورت که، به جای یک برش بزرگ، چندین برش کوچک  ایجاد می کند سپس با استفاده از یک دوربین کوچک و ابزار های کوچک ترمیم را انجام میدهد.

بعد از جراحی:

چون که اصولا جراحی تاندون تیبیالیس خلفی یک روش سرپایی است، احتمالا همان روز از بیمارستان مرخص میشوید. پای شما دریک اتل میباشد و بهتر است که از عصا استفاده کنید و تا مدتی روی پا وزن اعمال نکنید. در صورت درد طبق دستور پزشک از مسکن استفاده کنید و بعد از 10 روز یا بیشتر پزشک بخیه های پا را باز میکند و دوباره اتل میبندد و توصیه های لازم رابه شما میدهد.