بررسی مشکل انگشت کوتاه پا

اگر استخوان های کف پا قوس لازم را نداشته باشد در راه رفتن فرد تاثیر می گذارد.  صافی کف پا به دلایل مختلفی ممکن است به وجود بیاید.

مراحل درمان کف پای صاف

• فیزیوتراپی و کشش : متخصص ممکن است به شما یکسری ورزش های کششی توصیه کند.این ورزش های کششی می تواند در اصلاح قوس تحلیل رفته و کاهش درد های شما بسیار مفید باشند.
• ارتزهای سفارشی: متخصص ممکن است بعد از تجزیه و تحلیل راه رفتن و همچنین معاینه پای شما، ارتزهای سفارشی را توصیه کند که این ارتزها می توانند قوس پای شما را پشتیبانی کنند.همچنین پزشک بعد از بررسی راه رفتن شما می تواند مواردی را که ممکن است باعث درد در سیستم اسکلتی عضلانی شما شده است را ارزیابی کند مانند درد ساق پا، کمردرد، زانو درد. ارتزها می توانند به عنوان مثال با بالابردن پاشنه پا فشار وارده به ساق پا را که ممکن است ناشی از صافی کف پا شما باشد را کاهش دهد.در مواردی شدیدتر صافی کف پا، متخصص شما ممکن است بریس را برای شما توصیه کند.
• جراحی: در صورت ادامه علائم صافی کف پا و بهبود نیافتن درد های شما با راهکارهایی که در بالا به آنها اشاره شد پزشک شما ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد.

بررسی مشکل انگشت کوتاه پا

همانطور که می دانید همه ما در حالت عادی در هر کدام از پاهای خود 33 مفصل داریم که هر کدام از این مفاصل 26 استخوان کوچک را کنار بکدیگر قرار داده اند. این 26 استخوان و عضلات اطراف آن به گونه ای کنار یکدیگر قرار گرفته اند که در پنجه هر آدم سالمی یک قوس رو به پایین است برای این که وزن بدن را به یک اندازه در پاها توزیع کند و حالت فنری و ارتجاعی قدم ها را حفظ کند. نوع قدم زدن افراد و نحوه و شکل گام های آن ها را این قوس های کوچک تعیین می کنند و می توان نحوه قدم زدن افرادی که دارای این قوس هستند با افرادی که دارای صافی کف پا هستند را از هم تشخیص داد.کف پای صاف (flat foot) جایی که قوس پای شما تحلیل رفته است، این نیز به عنوان نوعی پای پلانوس(pes planus) هم شناخته می شود.
کف پای صاف در کودکان بسیار شایع می باشد چون بسیاری از آنها هنوز در حال رشد قوس کف پای خود می باشند.
صافی کف پا در افراد را می توان به دو دسته انعطاف پذیر و سخت (غیر انعطاف پذیر) تقسیم کرد.
ولی باید متذکر شد که همه صافی کف پا مشکل ساز نیست و به عنوان بیماری شناخته نمی شود، هم چنین با بالا رفتن سن و ضعیف شدن تاندون ها ممکن است قوس کف پا از بین برود.
عواملی که ممکن است باعث ایجاد صافی کف پا می شود عبارتند از :
• آسیب به پا یا مچ پا
• روماتیسم مفصلی
• سخت شدن عضلات پشت ساق پا
• ژنتیک
• انعطاف پذیری زیاد
• چاقی
• ضعف تاندون هایی که قوس را پشتیبانی می کنند
صافی کف پا می تواند باعث دردهای نامطلوبی در نقاط مختلف بدن شود.مثلا باعث درد در پاها، مچ پا، شانه ها، کمر، زانوها و لگن در صورت بروز مشکل در اثر صافی کف پا بهتر است یک متخصص پا و مچ پای شما را معاینه می کند و یک برنامه درمانی بر اساس وضعیت شما توجیه کند.قوس های پا سازگاری زیادی نسبت به سطوح مختلف دارند و افرادی که صافی کف پا دارند پاهای آن ها هنگام قدم زدن یا ایستادن به سمت داخل مایل می شود.