بررسی و درمان هالوکس و والگوس ( قوس کنار پا )

بونیون چیست؟

بونیون که به آن هالوکس والگوس نیز گفته میشود یک عارضه شایع پا است که شامل کج شدن انگشت شست پا است و که عامیانه به قوز پشت پا معروف است.

علائم و تشخیص هالوکس والگوس :

بونیون در بیشتر مواقع یک عارضه پیش رونده میباشد . بدین معنی که اگر درمان و پیش روندگی بونیون اقدامی صورت نگیرد با گذشت زمان بدتر میشود. همین طور که بونیون پیشرفت میکند تغییر شکل در کنار انگشت شست پا مشخص تر میشود و هنگام راه رفتن و دویدن به طور فزاینده ای دردناک میشود. همچنین باعث ایجاد مشکلات زیادی در کفش پوشیدن و ایجاد قرمزی و تورم در اثر سائیدگی بیش از حد با کفش میشود.

بررسی و درمان هالگوس و والگوس

همچنین موقعیت انگشت شست پا نیز با گذشت زمان تغییر میکند. اغلب با دیگر انگشتان پا هم پوشانی میکند که میتواند باعث درد و ناراحتی بیشتر شود. این علائم میتوانند کاملا شدید شوند و بر فعالیت های روزمره تاثیر گذاشته و تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی دارند.

علل هالوکس والگوس :

علت مشخصی برای هالوکس والگوس وجود ندارد . اگرچه علل احتمالی آن عبارتند ار :

علل وراثتی : اگر والدین شما مبتلا به هالوکس والگوس باشند خطر ابتلای شما به هالوکس والگوس بالا میباشد.

استرس پا یا آسیب دیدگی

آرتروز : به خصوص آرتریت روماتوئید

برخی از متخصصین معتقدند کفش هایی که فشار زیادی در پا ایجاد میکنند مانند کفش های پاشنه بلند میتوانند باعث پیشرفت یا تسریع پیشرفت هالوکس والگوس شوند. قطعا این نوع کفش ها باعث افزایش علائم دردناک در هالوکس والگوس میشوند.

هالوکس والگوس با گذشت زمان پیشرفت میکند و میتوان از خفیف به شدید طبقه بندی شود.

• خفیف
  • در حد متوسط
  • بزرگ
  • شدید

درمان و پیشگیری از هالوکس والگوس :

چندین درمان غیر از جراحی برای بونیون ( هالوکس والگوس ) وجود دارد از جمله :

1. کفش مناسب با فضای کافی برای انگشتان پا
  2. استفاده از بالشتک یا محافظ برای کاهش درد در کفش
  3. استفاده از فاصله دهنده انگشتان پا یا آتل شب برای حفظ فضای بین انگشت شست پا و انگشتان دیگر پا
  4. استفاده از ارتز برای کاهش فشار از روی بونیون

اقدامات فوق میتواند به درمان علائم کمک کرده و از پیشرفت و تغییر شکل جلوگیری کند. با این حال در حال حاضر تنها راه برای رفع کامل بیماری هالوکس والگوس جراحی است.

بررسی و درمان هالگوس و والگوس

بونیون، که به آن هالوکس والگوس نیز گفته می شود، یک بیماری شایع پا است که شامل رشد استخوانی زیر قاعده انگشت شست است.

Bunion یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که بدون مداخله با گذشت زمان بدتر می شود. با رشد بانیون، تغییر شکل پا می تواند هنگام راه رفتن یا دویدن به طور فزاینده ای دردناک شود و قرمزی و تورم ایجاد کند. موقعیت انگشت شست پا نیز با گذشت زمان تغییر می کند و اغلب با انگشتان پا کوچکتر هم پوشانی می کند، که می تواند باعث درد و ناراحتی بیشتر شود. این علائم می توانند کاملاً شدید شوند و بر فعالیت های روزمره تأثیر گذاشته و تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی دارند.

علت مشخصی برای بانیون وجود ندارد، اگرچه علل احتمالی آن عبارت از:

• عوامل وراثتی : اگر والدین شما مبتلا به بانیون شوند، خطر ابتلا به آنها را افزایش می دهد.
  • آسیب دیدگی
  • آرتروز : مخصوص آرتریت روماتوئید

بعضي از كارشناسان معتقدند كه کفش های پاشنه بلند باعث ادامه پيشرفت يا تسريع پيشرفت می شوند که می توانند علائم دردناک را تشدید کنند.

درمان و پیشگیری از بونیون

چندین درمان غیر جراحی برای بونیون وجود دارد، از جمله:

• کفش مناسب با فضای کافی انگشت بپوشید
  • استفاده از بالشتک یا پد محافظ برای کاهش درد در کفش
  • استفاده از فاصله دهنده انگشتان یا آتل برای حفظ فضای بین انگشت شست و انگشتان پا