خار پاشنه پا

خار پاشنه رسوب کلسیم است که در زیر پاشنه پا یا زیر کف پا رشد استخوانی مانند ایجاد می کنند. این رشد در اثر کشیدگی بیش از حد، اصطکاک یا فشار بر استخوان پاشنه ایجاد می شود.

در برخی خار پاشنه پا بدون درد بوده و مورد توجه قرار نمی گیرد. اگر درد دارید، می تواند متناوب یا مزمن باشد.

جراحی یکی از گزینه ها برای کاهش درد و درمان خار پاشنه می باشد. پزشک متخصص پا و مچ پا ابتدا روش های درمانی دیگر را برای رفع درد توصیه می کند بیشتر افرادی که خار پاشنه دارند نیازی به جراحی ندارند. و در واقع می توانیم بگوییم بیش از 90٪ از بیمارانی که مبتلا به خار پاشنه هستند با درمان های غیر جراحی بهبود پیدا می کنند.

با این وجود اگر اقدامات درمانی، موثر واقع نشد، پزشک جراح و مچ پا ممکن است جراحی را به بیمار توصیه کند.

خار پاشنه پا

دو گزینه جراحی برای درمان خار پاشنه پا وجود دارد.

آزاد کردن فاشیای کف پا

خار پاشنه گاهی می تواند همراه با ورم مایع کف پا باشد. این التهاب فاشیای کف پا است، که بافتی فیبری است که انگشتان پا را به استخوان پاشنه شما متصل می کند.

دردی که در پای افراد مبتلا به خار پاشنه احساس می شود اغلب از زخم های میکروسکوپی همراه با التهاب فاشیای کف پا می باشد.

منشاء این زخم های میکروسکوپی بیشتر به دلیل تنگی عضلات فاشیای کف پا می باشد به همین خاطر برای از بین رفتن درد (تسکین درد) ، می باشد.

در این روش از جراحی که به رها سازی فاشیای کف پا مشهور است بخشی از رباط فاشیای پا برش داده می شود که همین برش باعث ازبین رفتن تنش و التهاب در بافت می شود. این جراحی می تواند به صورت باز و یا به صورت آندوسکوپی صورت گیرد.

برداشتن خار پاشنه

در این روش از جراحی به غیر از آزاد سازی رباط فاشیای پا جراح تصمیم به برداشتن زائده استخوانی شکل که به خار پاشنه معروف است می کند.

زمان بهبودی بعد از جراحی خار پاشنه پا

تقریبا تا دو هفته بعد از جراحی پا، پانسمان می باشد و احتمالاً تا سه هفته پس از جراحی پا در آتل و یا بوت مخصوص قرار می گیرد.

ناحیه جراحی متورم و دردناک می باشد و به همین خاطر قراردادن بیش از حد وزن بعد از جراحی روی پا باعث افزایش التهاب و درد در ناحیه جراحی می شود. بعد از دو هفته آرام آرام وزن روی پاشنه می گذاریم.

به طور کلی، بهبودی کامل بعد از جراحی حدوداً بین 3 تا 6 ماه زمان می برد. با این وجود افرادی که مشاغل کم تحرکی دارند می توانند بعد از چند هفته مرخصی و استراحت به کار خود بازگردند.

دکتر متخصص شما را جهت بازگشت به زندگی معمولی خود و بازگشت به کار راهنمایی خواهد کرد.

توصیه های بعد از جراحی عبارتند از:

• مصرف دارو های مسکن
  • کمپرس سرد روی ناحیه جراحی