تارسال کوالیشن

چسبندگی استخوان تارسال یا تارسال کوالیشن :

چسبندگی (ائتلاف) تارسال زمانی اتفاق می افتد که یک اتصال غیر طبیعی بین استخوان های بالای پای شما وجود داشته باشد. این وضعیت ژنتیکی معمولاً قبل از تولد ایجاد می‌شود، اما علائم معمولاً تا اواخر کودکی یا اوایل بزرگسالی آشکار نمی‌شوند.

استخوان های تارسال در سمت پشت پای شما قرار دارند، جایی که قوس، پاشنه و مچ پا به هم می رسند. این استخوان ها برای عملکرد مناسب پا به طور هماهنگ با هم کار می کنند. با این حال، گاهی اوقات یک ارتباط غیر طبیعی بین دو یا چند مورد از این استخوان ها وجود دارد.که به این حالت چسبندگی تارسال می گویند.

tarsal-bones-anatomy

بیشتر موارد چسبندگی تارسال توسط عوامل ژنتیکی ایجاد می شود. با این حال، ممکن است این بیماری به دلیل عفونت، آسیب یا آرتریت نیز ایجاد شود. این عارضه عموماً کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم آن بین سنین نه تا 16 سالگی شروع می شود. با این حال، این بیماری می تواند در برخی از بزرگسالان نیز ایجاد شود و تنها حدود 1% تا 6% از جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به ائتلاف تارسال با هر دو پا مشکل دارند (ائتلاف دو طرفه تارسال) کودکان یا بزرگسالان مبتلا به چسبندگی تارسال ممکن است علائم خفیف یا شدید را تجربه کنند، از درد های گاه به گاه تا مشکلات راه رفتن و سایر مشکلات عملکردی.

آیا انواع مختلف چسبندگی تارسال وجود دارد ؟

بله، چندین نوع مختلف چسبندگی تارسال وجود دارد. زمانی که غضروف استخوان یا بافت فیبری در سراسر مفاصل پای شما رشد می کند، چسبندگی ایجاد می شود. معمولاً این اتفاق بین استخوان های تالوس (استخوان مچ پا) و استخوان پاشنه (پاشنه پا) یا استخوان پاشنه و ناویکولار شما رخ می دهد. انواع دیگر، نادرتر ائتلاف تارسال نیز وجود دارد.

در بیشتر موارد، چسبندگی تارسال زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌ های پا در طول رشد جنین به‌ طور نامناسب رشد کنند. علل چسبندگی تارسال در بزرگسالان عبارتند از:

• ضربه
  • آرتریت در مفاصل

علائم چسبندگی تارس چیست ؟

بسیاری از چسبندگی های تارسال هرگز تشخیص داده نمی شوند زیرا تغییر شکل های قابل مشاهده یا علائم دردناکی ایجاد نمی کنند. کسانی که علائم را تجربه می کنند ممکن است این موارد را تجربه کنند:

– درد یا سفتی در زیر مچ پا، اطراف قسمت میانی یا پشت پای آنها.

– مشکل در راه رفتن به دلیل صافی کف پا. (این می تواند خطر پیچ خوردگی مچ پا را افزایش دهد.)

– افزایش درد با سطوح بالاتر فعالیت.

– علائم به دنبال آسیب جزئی پا یا مچ پا.

شروع این علائم می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. برخی از افراد در اواخر دوران کودکی یا نوجوانی متوجه درد می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا بزرگسالی علائمی نداشته باشند.

چسبندگی تارسال چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک شما پا و مچ پای شما را معاینه خواهد کرد. آنها همچنین آزمایش های تصویربرداری را برای کمک به تأیید تشخیص شما سفارش می دهند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس: این تصاویر رادیوگرافی به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما یک نمای کلی از استخوان های پای شما می دهد.

سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری): این نوع تصویر جزئیات بیشتری را در مقایسه با اشعه ایکس نشان می دهد. سی تی اسکن معمولا برای تشخیص ائتلاف تارسال استفاده می شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  MRI : برخلاف اشعه ایکس و سی تی اسکن، اسکن MRI تصاویری از بافت های نرم و همچنین استخوان ها ارائه می دهد.

درمان تارسال کوالیشن :

درمان این نوع از مشکلات پا تنها زمانی توصیه می شود که چسبندگی تارسال علائم ایجاد کند. این مشکل را می توان با روش های جراحی یا غیرجراحی، بسته به شدت بیماری، درمان کرد.

درمان های چسبندگی تارسال غیر جراحی

استراحت: قطع موقت فعالیت هایی که باعث شعله ور شدن و زیاد شدن درد می شوند می تواند به کاهش استرس و کاهش درد کمک کند. به طور معمول، سه تا شش هفته کافی است. و همچنین راه نرفتن روی سطح ناهموار.

تزریقات: ممکن است تزریق استروئید و دارو های ضدالتهاب برای تسکین درد توصیه شود. ویا تزریق موضعی کورتون.

ارتز: درج کفش و تکیه گاه قوس می تواند به تثبیت پای شما و کاهش ناراحتی کمک کند.

بی حرکتی با بوت یا گچ : پوشیدن چکمه یا گچ موقت می تواند از حرکت جلوگیری کند و استرس اضافی را از استخوان های تارسال شما خارج کند.

کاهش وزن : اگر علائم دردناک با افزایش وزن بدتر شد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد یک برنامه کاهش وزن شخصی صحبت کنید.

درمان های جراحی چسبندگی تارسال

برداشتن : متداول‌ ترین گزینه جراحی برای انعقاد تارسال، برداشتن کوالیشن و جایگزینی آن با بافت یا عضله از ناحیه دیگری از بدن است. رزکسیون می تواند عملکرد طبیعی پا را در اکثر افراد حفظ کند.

ذوب : موارد شدید ائتلاف تارسال ممکن است با فیوژن مفصل درمان شود. در طی این روش، استخوان های شما با پیچ، منگنه یا صفحات در جای خود نگه داشته می شوند تا حرکت را محدود کرده و استخوان های شما را در موقعیت مطلوب تری قرار دهند.

اگر چسبندگی تارسال درمان نشود چه ؟

در برخی موارد، افراد ممکن است به اندازه کافی درد و ناراحتی را تجربه کنند که آنها را از فعالیت هایی که از آن لذت می برند باز دارد. در صورت عدم درمان، ائتلاف تارسال می تواند منجر به سفت شدن پا در مراحل بعدی زندگی شود.

آیا جراحی کوالیشن تارسال عوارضی دارد ؟

مانند هر عمل جراحی، خطراتی نیز وجود دارد. عوارض بعد از جراحی چسبندگی تارسال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• هماتوم.
  • بهبود ضعیف زخم
  • بهبود ضعیف استخوان
  • آسیب عصبی.
  • لخته خون.
  • شست پا یا انگشت چکشی.
  • سفتی یا ضعف در انگشت پا.

چند نکته برای زندگی با چسبندگی تارسال چیست؟

در اولین نشانه شعله ور شدن، باید هر گونه فعالیتی را که می تواند به علائم شما کمک کند را متوقف کنید. استراحت اغلب کافی است، اما اگر درد مداوم دارید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها ممکن است تزریق یا ارتز را برای مدیریت ناراحتی شما توصیه کنند.

چه مدت طول می کشد تا پس از عمل جراحی تارسال بهبود یابد؟

زمان بهبودی می تواند از فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور معمول، بهبودی پس از عمل جراحی تارسال بین 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. با این حال، بسته به سن، شدت بیماری و اینکه آیا آرتریت دارید یا نه، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

آیا در صورت داشتن چسبندگی تارسال می توانم ورزش کنم؟

در حالی که ورزش می تواند برای افراد مبتلا به تارسال کوالیشن چالش برانگیزتر باشد، امکان شرکت در دو و میدانی با این شرایط وجود دارد. اگر چسبندگی تارسال در شما تشخیص داده شده است، از پزشک خود در مورد محدودیت ها بپرسید.