درمان اسکارها و علائم کشش روی پوست

اﺳﺘﺮچ ﻣﺎرك ﯾﮑﯽ از ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺎﯾﺪ اﻏﻠﺐ اﻓﺮاد؛ ﺣﺎل ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺜﻞ ﭼﺎﻗﯽ و ﻻﻏﺮي و ﯾﺎ زاﯾﻤﺎن ﺑﺎ آن ﺳﺮوﮐﺎر دارﻧﺪ ﻫﻤﯿﻨﻄﻮر ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﺳﮑﺎر ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ ﺟﺮاﺣﯽ و ﺑﺨﯿﻪ روي ﭘﻮﺳﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﺑﻤﺎﻧﺪ. ﮐﺎﻣﻼ واﺿﺢ اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺮای ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ ﻧﯿﺴﺖ؛ ﯾﮑﯽ از ﮔﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎي درﻣﺎﻧﯽ ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه ﻓﻮﮐﻮس ﺷﺎك وﯾﻮ، رﻓﻊ ﮐﺮدن ﻫﻤﯿﻦ اﺳﺘﺮچ ﻣﺎرك ﻫﺎ و اﺳﮑﺎرﻫﺎﺳﺖ.

پوست اندام بسیار مهمی برای بدن ما و در عین حال بسیار ظریف است (مخصوصاً اگر در مورد پوست زنان صحبت کنیم). اغلب، در طی مراحل مختلف زندگی: رشد بزرگسالی، بارداری و شیردهی، تغییرات هورمونی، رژیم های غذایی، فعالیت شدید ورزشی و غیره … ، پوست دچار استرسی می شود که باعث ایجاد زخم های آزار دهنده می شود و به اصطلاح “رگه ها” ، بیشتر به عنوان استرچ مارک شناخته می شود.

درمان اسکارها و علائم کشش روی پوست

ما می دانیم که علائم کشش و زخم دو عیب است که به سختی قابل درمان است زیرا ساختار پوست باید اصلاح شده و شکل اولیه خود را به دست آورد. با امواج الکترومغناطیس فوکوس شاک ویو تراپی می توانیم این نقص ها را نیز درمان کنیم به این صورت که باعث بهبود کیفی پوست و در نتیجه کاهش زخم ها و علائم کشش پوست می شویم درمان اسکارها به بهترین شکل انجام می شود. همه اینها به لطف توانایی امواج دستگاه فوکوس شاک ویو در تحریک تمام فرایند های بازسازی و ترمیم بافت هایی که در سراسر ساختار پوست می باشد، اتفاق می افتد.

دلایل به وجود آمدن اسکار پوست

دکتر فرشید مالکی تخصص خود را از دانشگاه های سلطنتی ایرلند و انگلیس اخذ کرده اند و در حال حاضر در  کشورهای ایران، انگلیس و ایرلند به درمان بیماران می پردازند. جای زخم به دلایل زیادی روی پوست ایجاد می شود. زخم هایی که در اثر بیماری، جراحی و یا تصادف ایجاد می شود زخم های عمیق تری هستند و اثرات بیشتری دارند. تشکیل اسکار پوست باعث ماندگاری زخم ها بر روی پوست می شود. در زخم های سطحی بعد از بهبود زخم ها پوست های نازک روی سطح پوست تشکیل می شود و در زخم های عمیق تری بهبود با ایجاد اسکار پوست همراه است. این اسکارها اغلب رنگ صورتی و قرمز دارند و با گذشت زمان رنگ آن با پوست در تضاد قرار می گیرد و تفاوت زیاد بین رنگ آن ها باعث نمایان شدن بیشتر می شود. گاهی اسکارها از زخم ایجاد شده بزرگتر می شوند و شکل بدی پیدا می کنند. این اسکارها کلوئید نام دارند. اسکارهایی که در پوست فرو رفتگی ایجاد می کند به دلیل بیماری هایی مانند آکنه و ابله ایجاد می شود. زخم هایی که مراقبت های اصولی از آن ها صورت بگیرد دچار اسکار نمی شوند و یا این جای زخم بسیار کم رنگ است. شستشوی زخم با آب و صابون باعث بهبود سریع تر آن می شود و استفاده از آب اکسیژنه باعث تشدید زخم می شود.

درمان اسکار اصفهان

یکی از روش های درمان اسکار لایه برداری از جای زخم است. لایه بردارهایی مانند، ترمیم کننده های سیلیکونی و یا ترکیب هایی مانند سالی سیلیک اسید، ترتینوئین و غیره باعث از بین بردن لایه ی اپیدرم یا لایه ی سطحی پوست می شوند. تحریک پوست و کلاژن سازی نتیجه ی استفاده از این داروها است. لایه برداری برای پوست هایی جواب می دهد که دارای جای جوش، اسکارهای برآمده، فرو رفته، گوشت های اضافه و لک است. لایه برداری قوی برای زخم های عمیق بیشتر انجام می شود ولی می توان از لایه برداری سطحی نیز استفاده کرد که در مراحل اولیه با پوست گذاشتن زخم شروع می شود از جمله لایه بردارها، گلیکولیک اسید، عصاره ی درخت چای، سالی سیلیک اسید، ایزو ترتینوئین و ترتینوئین است. جدا کردن ترکیب های سلول مرده از پوست و تحریک آن به کلاژن سازی در اثر استفاده از این لایه بردارها رخ می دهد. زمانی که زخم بر روی پوست ایجاد می شود نباید آن را به حال خود رها کرد. سرعت بهبود زخم و نماندن جای آن بستگی زیادی به مراحل اولیه ی درمان دارد. پانسمان و ضدعفونی کردن زخم بسیار مهم است. استفاده از کرم و ژل های سیلیکونی برای بهبود اسکار و بازسازی ظاهری آن اهمیت زیادی دارد. ترمیم کننده هایی که دارای سیلیکون هستند برای روند بهبود زخم و عدم ترشح های عفونی بسیار مناسب هستند. آن ها با افزایش دمای سطح اسکار باعث افزایش کلاژناز می شوند. نظم دهی در ترتیب قرار گرفتن الیاف های کلاژن در اثر تولید الکتریسیته ی ساکن به وجود می آید و ایجاد افزایش رطوبت در پوست باعث کنترل ترشح کلاژن و تسریع در بهبود زخم می شود. انجام تزریق کلاژن در اسکار آتروفیک که جای زخم عمیق تر است میزان تاثیر بالایی دارد. استفاده از ژل و چربی برای پر کردن زخم نیاز به تمدید دوباره دارد. از لیزر درمانی در چند جلسه برای درمان اسکار استفاده می شود ولی بعد از آن باید درمان دارویی را نیز ادامه داد. این درمان برای سوختگی، بخیه و آکنه استفاده می شود. زمانی که زخم های روی پوست محتمل به سرطانی بودن باشند از پرتودرمانی استفاده می شود. استفاده از این درمان زیاد معمول نیست. صاف شدن سطح اسکار که در مقایسه با پوست ناهموارتر است با استفاده از استروئید انجام می شود. این کورتون ها در طولانی مدت استفاده می شوند. اسکارهای هایپروتروفیک و کلوئید در صورتی که شدید باشند نیاز به جراحی اسکار دارند. این کار باعث از بین رفتن زخم قدیمی می شود و زخم جدید با درمان به موقع و صحیح از بین می رود. استفاده از ویتامین های تجویز شده توسط پزشک می تواند به درمان افراد کمک کند.

درمان اسکار پوست

درمان اسکار های پوستی

راه درمان اسکار پوست

درمان اسکار در اصفهان

رفع اسکار در اصفهان

بهترین دکتر برای درمان اسکار اصفهان