بررسی و درمان کف پای صاف

یکی از مهم ترین تاندون ها در بدن هر فردی تاندون آشیل پا می باشد که نقش پررنگی در روند راه رفتن، دویدن و حتی پریدن ما دارد. و در واقع این توانایی که ما بتوانیم روی انگشتان پا بایستیم به دلیل حضور یک تاندون آشیل سالم می باشد.

معرفی تاندون آشیل به این صورت است که :

یک نوار سفت که متصل کننده ماهیچه های ساق پا به استخوان پاشنه پا ( کالکنئوس) می باشد را اصطلاحأ تاندون آشیل (تاندون پاشنه ای) می گویند. جنس این تاندون از بافت فیبری می باشد. در واقع تاندون آشیل از یک طرف به عضلات ساق پا که در انتهای ساق پا باهم یکی شده اند متصل شده و از طرف دیگر از طریق کیسه های بورسا به استخوان پاشنه پا متصل شده است.

تاندون آشیل پا

پارگی تاندون آشیل

از ریزترین پارگی ها در تاندون آشیل تا بزرگترین آن که باعث درد و التهاب و همچنین اختلال در راه رفتن می شود، می تواند به طور ناگهانی در اثر یک حادثه یا فعالیت نا به جا و یا به صورت تدریجی در بلند مدت ایجاد شود.

پارگی کامل تاندون آشیل

هنگام پارگی کامل تاندول آشیل، درد و تورم در ناحیه پا قابل مشاهده می باشد و جهت درمان کامل نیاز به جراحی می باشد و برای طولانی مدت بیمار نیاز به استراحت و بی حرکتی پای خود دارد.

سفتی تاندون آشیل (تاندونیت)

دویدن های شدید و مکرر و راه رفتن های زیاد بدون استفاده از کفش های مناسب باعث سفتی و درد در ناحیه پشت پاشنه پا می شود. برای درمان و بهبود شرایط استراحت، حرکت های اصلاحی و یخ درمانی می تواند به بهبود درد کمک کند. در صورت ادامه پیدا کردن درد ممکن است متخصص پا و مچ پا را های درمانی همچون فوکوس شاک ویو تراپی را به بیمار پیشنهاد دهد.

پری تاندونیت آشیل :

در این بیماری نه تنها تاندون آشیل درگیر شده و درد و التهاب دارد بلکه بافت اطراف تاندون آشیل هم درگیر شده است و درد و التهاب از چند سانت بالا تر از پاشنه پا تا خود پاشنه پا ادامه دارد. بهترین راه های درمانی استفاده از دستگاه فوکوس شاک ویو، تزریق کورتون، تزریق استرویید

تاندونوز آشیل :

به دلیل افزایش سن و استفاده زیاد از تاندون آشیل، افراد با ضخیم شدن تاندون آشیل مواجه هستند. ضخیم شدن تاندون، باعث افزایش احتمال پارگی تاندون آشیل می شود.

تاندینوپاتی آشیل :

تاندینوپاتی یک اصطلاح کلی برای تاندونیت و تاندونوز آشیل می باشد.

بورسیت آشیل یا پاشنه پا (کالکانئال) :

پوشیدن دائم کفش های نامناسب و راه رفتن طولانی مدت با آنها باعث آسیب کیسه ها ی بورسا می شود (کیس های حاوی مایع که تاندون آشیل پا را به استخوان پاشنه پا متصل می کند). در اثر این آسیب، درد در پشت پاشنه پا ایجاد می شود و با پوشیدن کفش درد بیشتر می شود.

معاینات تاندون آشیل

معاینه توسط پزشک متخصص

میزان درد، التهاب و تورم، درجه حرارت و تغییر رنگ در ناحیه ساق پا ، پاشنه پا و پشت پا توسط پزشک متخصص ارتوپدی مورد بررسی قرار می گیرد. در صورت گره در پشت ساق پا احتمالاٌ بیمار دچار پارگی تاندون آشیل شده است ولی در موارد تاندونوپاتی که پارگی وجود ندارد در اکثر مواقع بدون آزمایشات بیشتر و در مرحله معاینات توسط پزشک قابل تشخیص می باشد.

MRI (ام آر آی)

بعد از معاینات توسط پزشک، احتمالاً برای تشخیص بهتر و دقیق تر، MRI توصیه می شود تا پارگی تاندون آشیل و سایر مشکلات تشخیص داده شود.

‎سونوگرافی تاندون آشیل

در اکثر مواقع از طریق امواج صوتی دستگاه سونوگرافی می توان به پارگی تاندون آشیل پی برد.

سی تی اسکن

در سی تی اسکن، چندین عکس از ناحیه مورد نظر گرفته می شود و سپس به وسیله کامپیوتر تصویر دقیقی مثلاً از پا و مچ پا ایجاد می کند. البته لازم به ذکر است که تصاویر دریافتی به وسیله MRI در تشخیص پارگی تاندون آشیل پا نسبت به تصاویر سی تی اسکن بهتر است.

فیلم اشعه ایکس

برای تشخیص پارگی تاندون آشیل پا و یا مشکلات مربوط به آشیل متد عکس رادیو لوژی ( عکس اشعه ایکس) چندان کمک نمی کند.

درمان تاندون آشیل

درمان های خانگی، همچون استراحت، یخ درمانی، فشرده سازی با باند های ورزشی، درمان اولیه برای بهبود درد و تورم تاندون آشیل پا می باشد.

مسکن های بدون نسخه

درد های ابتدایی که در اثر آسیب به تاندون آشیل پا ایجاد می شود را می توان توسط دارو هایی همچون استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن کنترل کرد. ولی در صورت ادامه پیدا کردن درد، نیاز به دارو های مسکن قوی تر می باشد که توسط پزشک متخصص تجویز می شود.

کفش مناسب

پوشیدن کفش های مناسب که در حین راه رفتن فشار را از روی پاشنه پا و تاندون آشیل پا بر می دارد به روند بهبودی آشیل آسیب دیده بسیار کمک می کند. همچنین برخی ارتزهای سفارشی و یا بریس ها مناسب می باشند.

فیزیوتراپی

گاهی آسیب وارد شده به تاندون آشیل پا به قدری زیاد هست که در کنار اصلاح حرکات و استفاده از کفش مناسب نیاز به یکسری حرکات کششی و تمرینات خاص می باشد. که این حرکات و تمرینات باید زیر نظر فیزیوتراپیست حرفه ای انجام گیرد.

بی حرکتی

در بسیاری از موارد آسیب به تاندون آشیل پا، متخصص تشخیص به بی حرکتی در پا می دهد که این بی حرکتی توسط چکمه های مخصوص یا گچ پا برای چند هفته انجام می شود.

دستگاه فوکوس شاک ویو

امروزه با پیشرفت در علم پزشکی دستگاه های مختلفی برای درمان درد های ارتوپدی به کمک بشر آمده اند.

دستگاه فوکوس شاک ویو یکی از به روز ترین و معتبرترین دستگاه های پزشکی با قابلیت افزایش فاکتور های درمانی طبیعی در بدن می تواند در روند بهبود و درمان آسیب های تاندون آشیل از درجه کم تا حاد به درمان بیماران کمک کند.

جراحی تاندون آشیل

در صورت پارگی شدید تاندون آشیل پا و یا بهبود نیافتن مشکلات تاندون آشیل با راه های درمانی که در بالا به آنها اشاره شد، جراح متخصص ارتوپد، برای درمان جراحی پا را پیشنهاد خواهد کرد.