جراحی انگشت پای چکشی

انگشتان پای چکشی چیست و چرا رشد می کند؟

وقتی انگشت پا به طور مداوم در مفصل اول خم می شود و به عنوان Hammered تعریف می شود. و این به دلیل عدم تعادل عظلات است.

انگشت به طور طبیعی به دلیل نیروهای برابر عضلات و تاندون های اطراف صاف است‌؛ اما وقتی عضلات ضعیف می شوند تاندون ها می توانند انگشت پا را از فرم طبیعی خارج کنند.

انگشت چکشی چگونه است؟

انگشت چکشی در مقایسه با انگشت پا با تراز طبیعی کاملاً متمایز است. البته انگشتان چکشی هم می توانند تا حدودی خم و راست شوند.

انگشت چکشی

انواع جراحی انگشتان پا:

آرتروپلاستی :

برشی از بالای انگشت پا ایجاد می شود. قطعه کوچکی از استخوان برداشته می شود و یک پین داخل استخوان گذاشته می شود و سپس در کپسول مفصلی بین انتهای استخوان بخیه می شود. پس از عمل باید دو هفته باید در خانه استراحت کنید. شش هفته بعد از عمل می توانید به فعالیت های پرتحرک مانند ورزش بپردازید.

اصلاح انگشتان پا؛ با پین :

مفصل آسیب دیده انگشت پا برداشته می شود و سپس استخوان ها به هم جوش می خورند و در یک وضعیت اصلاح شده قرار می گیرند.

در این روش از جراحی؛ برشی از بالای انگشت پا ایجاد می شود؛ مفصل آسیب دیده برداشته می شود و سپس با استفاده از پین k جوش داده می شود. پین ها از نوک انگشت پا بیرون می زنند تا اینکه در چهار هفته بعد از عمل برداشته شوند.

سه تا چهار هفته اول بعد از جراحی باید در خانه استراحت کرد. بعد از سه تا چهار هفته بعد از عمل می توانید به کار و انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید ولی به دلیل وجود سیم های خارج شده از نوک انگشت پا باید از کفش های مخصوص استفاده کنید. در ششمین هفته بعد از عمل انجام فعالیت ها پرتحرک مانند دویدن اشکالی ندارد.

اصلاح انگشتان پا؛ با ایمپلنت :

مهم ترین مزیت استفاده از ایمپلنت برای اصلاح انگشتان پا در مقایسه با استفاده از سیم این است که بیمار می تواند در عرض دو هفته بعد از جراحی کار های خود را انجام دهد و کفش معمولی بپوشد.

در این روش از جراحی؛  برشی بالای انگشت پا ایجاد می شود.  مفصل آسیب دیده برداشته می شود و ایمپلنت مورد نظر در جای خود قرار می گیرد. بعد از جراحی به مدت دو هفته باید در خانه استراحت کرد و شش هفته بعد از جراحی می توانید به فعالیت های با تحرک زیاد مانند دویدن و یا سایر ورزش ها برگردید.

تناتومی :

در این روش از جراحی؛ جراح  تاندونی که باعث دفورمیتی در انگشت پا شده است را قطع می کند. در واقع یک برش زیر انگشت پا ایجاد می شود و تاندون مورد نظر را آزاد می کنیم و برش پوستی را بخیه می کنیم.

انتظارات معمول بعد از جراحی انگشت چکشی

طبق روال معمول در همان روز و یا یک روز بعد از جراحی به خانه می روید. در مورد مراقبت از محل جراحی و تعویض پانسمان و انتظارات هنگام بهبودی به شما دستورالعمل هایی داده می شود؛ و به بیمار اعلام می گردد که جهت بازبینی محل جراحی و برسی روند بهبودی چه زمانی  به جراح متخصص پا و مچ پا خود مراجعه کند در هفته های بعد از جراحی.

نکات بهبودی بعد از جراحی انگشت چکشی

یکی از مهم ترین نکات برای بهبودی سریع و بدون مشکل بعد از جراحی پیروی کردن از موارد زیر می باشد :

  • محافظت و مراقبت کردن از منطقه جراحی
  • استراحت و بازگشت بسیار تدریجی به فعالیت های معمولی
  • کمپرس سرد : بر اساس دستور متخصص خود از کمپرس سرد جهت کاهش درد و تورم در ناحیه جراحی می توانید استفاده کنید.
  • بالا نگه داشتن : در هفته های اولیه بعد از جراحی؛ بالا نگه داشتن پای جراحی شده و قرار دادن یک یا دو پشتی در زیر پا به کاهش تورم و التهاب کمک چشمگیری می کند.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی انگشت چکشی

به صورت معمول و روتین بیمار بعد از هشت هفته می تواند به فعالیت های معمول خود باز گردد. البته باید متذکر شد که این مدت زمان ممکن است بیشتر هم طول بکشد تا تورم و التهاب فروکش کند.

متخصص جراحی پا و مچ پا ی شما؛ اطلاعات دقیق تری می تواند بعد از جراحی در مورد روند بهبودی در اختیار شما بگذارد.

متوسط هزینه جراحی انگشت چکشی به عوامل مختلفی از جمله

  • تعداد انگشتان پا که نیاز به اصلاح دارد
  • جراحی برای هر دو پا و یا فقط یک پا انجام می شود
  • نوع جراحی انتخاب شده

بستگی دارد.