prp ارتوپدی

ازدﯾﮕﺮﺧﺪﻣﺎت ﮐﻠﯿﻨﯿﮏ اﻧﺠﺎم PRP در درﻣﺎن دردﻫﺎي ارﺗﻮﭘﺪي و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ زﺧﻢ ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﺑﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺧﻮن از ﺑﯿﻤﺎر و ﺟﺪاﮐﺮدن ﭘﻼﺳﻤﺎي ﺧﻮن، و دوﺑﺎره ﺗﺰرﯾﻖ ﻫﻤﺎن ﭘﻼﺳﻤﺎي ﻏﻨﯽ از ﭘﻼﮐﺖ ﺑﻪ ﺧﻮد ﺑﯿﻤﺎر ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻨﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎي رﺷﺪ و ﺗﺮﻣﯿﻢ درﺑﺪن ﻣﯿﺸﻮد. اﯾﻦ ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎي رﺷﺪي و ﺗﺮﻣﯿﻤﯽ در اﺧﺘﯿﺎر ﺳﻠﻮل ﻫﺎ، ﻋﻀﻼت، رﺑﺎط ﺗﺎﻧﺪون ﯾﺎ ﻏﻀﺮوف آﺳﯿﺐ دﯾﺪه ﻗﺮار ﻣﯿﮕﯿﺮد و آﻧﻬﺎ را ﺑﺎزﺳﺎزي ﻣﯿﮑﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﺳﻠﻮل ﻫﺎي ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺟﺮﯾﺎن ﺧﻮن درﻣﺤﻞ ﺗﺰرﯾﻖ ﭘﻼﺳﻤﺎي ﻏﻨﯽ ﺷﺪه ﺑﺎﻋﺚ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ و ﺑﻬﺒﻮد درد، ورم ﯾﺎ درمان زﺧﻢ ﻣﯿﺸﻮد.

این روش درمانی یک روش سرپایی در مطب می باشد که به صورت کلی شامل خون گیری، آماده سازی PRP و تزریق در مفصل مورد نظر می باشد.

خون از ورید بازوی بیمار گرفته می شود ( به طور معمول 20 تا 60 میلی لیتر ) خون لازم است. خون بیمار توسط دستگاه سانتریفیوژ پردازش می شود، سپس پلاسمای غنی از پلاکت جهت تزریق آماده می شود.

مرحله به مرحله تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

ناحیه مفصل آسیب دیده با مواد ضد عفونی کننده  مانند الکل یا پد تمیز می شود. در این مرحله بیمار باید آرامش خود را حفظ کند. این امر روند تزریق را آسان تر می کند و همچنین باعث کاهش درد در حین تزریق می شود.

در صورت آماده بودن بیمار، پزشک مقدار کمی از پلاسمای غنی شده از پلاکت را توسط سرنگ و سوزن به داخل مفصل تزریق می کند. میزان پلاسمای غنی شده ای که به بیمار تزریق می شود بین 3 تا 6 میلی لیتر است. ناحیه تزریق تمیز و بانداژ می شود. پلاسمای غنی شده به طور معمول باعث تحریک یکسری از فاکتور های ترمیم و بازسازی می شود و به همین دلیل ممکن است محل تزریق برای مدت 3 روز متورم و دردناک باشد.

prp ارتوپدی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

دستور العمل های قبل از تزریق PRP

قبل از اقدام به درمان با PRP، پزشک متخصص ارتوپد شما در مورد روند PRP و انتظارات شما در طول درمان اطلاعاتی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

البته لازم به ذکر است که باید به نکاتی قبل از انجام PRP توجه کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد :

• 3 تا 4 روز قبل از انجام PRP، خوردن دارو های ضد التهاب را قطع کنید، داروهایی مانند، آسپرین، ایبوپروفن یا داروهای آرتریت مانند CELEBREX
  • یک یا دو هفته قبل از انجام PRP، مصرف داروهای رقیق کننده خون، مکمل ها یا ویتامین ها را قطع کنید.
  • یک یا دو هفته قبل از انجام PRP، استروئید های سیستماتیک را قطع کنید.
  • حداقل یک ماه قبل از عمل، تزریق استروئید را قطع کنید.
  • در روز انجام PRP، یک صبحانه کامل و سالم بخورید و حتما مقدار آب زیادی بنوشید.
  • یک روز قبل از انجام PRP، آب زیادی بنوشید.

دستورالعمل های بعد از تزریق PRP

بلافاصله بعد از تزریق به مدت چند دقیقه دراز می کشید و تحت نظر خواهید بود.

به مدت دو هفته پس از تزریق، از آسپرین و داروهای ضد التهابی استفاده نکنید. متخصص ارتوپد شما در صورت لزوم داروی مناسب جهت کاهش درد احتمالی بعد از PRP را توصیه خواهد کرد.

• 6 تا 8 ساعت ابتدایی بعد از تزریق از کمپرس یخ در محل تزریق و اطراف آن استفاده می کنید. به این صورت که کیسه ای را حاوی یخ کرده و حوله را دور کیسه گرفته و به مدت 15-10 دقیقه در محل تزریق کمپرس را قرار می دهید.
  • به مدت 2 تا 4 هفته بعد از تزریق PRP از فعالیت های ورزشی سنگین و پیاده روی های طولانی خودداری کنید.
  • به مدت یک تا دو هفته از مصرف دارو ها یا مکمل های غذایی که پلاکت ها را تحت تأثیر قرار می دهند خودداری کنید.
  • جهت کاهش در در موضع تزریق می توانید ما بین 12-6 ساعت از برچسب های لیدودرم که کمک به کاهش درد می کند استفاده کنید.

به مدت ۴ هفته از انجام فعالیت های تکراری سنگین در ناحیه آسیب دیده خودداری کنید. بیماران به طور معمول در طی ۶ هفته بعد از تزریق متوجه بهبود در ناحیه مورد نظر می شوند. اگر ناحیه آسیب دیده پا، مچ پا یا زانو می باشد به مدت ۴۸ ساعت باید تمام وزن را از آن پا دور نگه دارید. و اگر ناحیه آسیب دیده شما آرنج باشد به مدت ۴ هفته از فعالیت های شدید و برداشتن بارهای سنگین خودداری کنید.

ممکن است در محل تزریق برای چند روزی تا یک هفته تورم و درد داشته باشید که یخ درمانی در کاهش درد و تورم موثر است.

در چند هفته اول بعد از تزریق به نظر می رسد آسیب شما نسبت به قبل از تزریق بدتر شده است، اما این به این دلیل است که یک پاسخ التهابی تازه رخ داده است.

آن ناحیه تحریک شده است و این بدتر شدن معمولاً موقتی است و دوام ندارد.

اثر بخشی PRP به توانایی بدن شما در روند بهبود بستگی دارد ولی معمولاً ما بین ۲ تا ۶ هفته بعد از تزریق متوجه بهبود می شوید. در این روند درمانی درد با درد جایگزین می شود و سپس درد از بین می رود. قدرت و استقامت باگذشت زمان به آرامی افزایش می یابد. بسیاری از بیماران تا ۶ تا ۹ ماه متوجه بهبود می شوند.