شکستگی استخوان درشت نی ساق پا

شکستگی استخوان درشت نی ساق پا ( استخوان tibia )

استخوان اصلی ساق پا، استخوان درشت نی ساق پا یا اصطلاحاٌ استخوان tibia می باشد. این استخوان از لحاظ اندازه و سایز دومین استخوان درشت در بدن انسان می باشد که به صورت کلی، نقش کلیدی در تحمل وزن کلی بدن دارد، و در عملکرد درست مفصل زانو و مچ پا نقش حیاتی را ایفا می کند.

شکستگی استخوان درشت نی ساق پا

انواع شکستگی استخوان تیبیا

بسته به علت شکستگی استخوان، شدت و نوع شکستگی ممکن است متفاوت باشد. ممکن است یک شکستگی عرضی باشد، به این معنی که ترک افقی در سراسر استخوان، یا مایل است، به این معنی که ترک در یک زاویه است.

شکستگی هایی که ناحیه بالای استخوان درشت نی را درگیر کرده اصطلاحاٌ شکستگی های پروگزیمال خوانده می شوند. و شکستگی های ناحیه پایینی tibia به شکستگی شفت تیبیا معروف می باشد.

انواع شکستگی در استخوان درشت نی ساق پا عبارتند از:

شکستگی پایدار

در این نوع شکستگی، یک ترک بر روی استخوان تیبیا ایجاد شده اما استخوان از حالت طبیعی خود خارج نشده است. در شکستگی پایدار، استخوان ها در موقعیت طبیعی خود ترک خورده اند و در طول درمان هم جایگاه خود را حفظ می کنند و جابه جایی در استخوان های شکسته شده ایجاد نمی شود. اصطلاحاٌ این نوع از شکستگی را شکستگی بدون جابه جایی می گویند.

شکستگی با جا به جایی

در این نوع از شکستگی، در اثر ترکی که به استخوان وارد شده، استخوان از وضعیت و موقعیت طبیعی خود خارج شده و اغلب جهت درمان و تراز مجدد استخوان نیاز به جراحی پا می باشد.

شکستگی استرسی

در این مدل از شکستگی، ترک های کوچک و نازکی در استخوان ایجاد می شود. اصطلاحاٌ این نوع شکستگی به شکستگی خط مو معروف می باشد.

شکستگی مارپیچی

در اثر یک حرکت پیچشی اصولاٌ این نوع از شکستگی در استخوان تیبیا ایجاد می شود.

شکستگی خرد شده

خورد شدن استخوان تیبیا به سه یا چند تکه اصطلاحأ به شکستگی خورد شده معروف می باشد.

در برخی از شکستگی ها ممکن است استخوان سطح پوست را پاره کرده و شکستگی از پوست بیرون می زند. این شکستگی به شکستگی باز معروف می باشد. شکستگی هایی که از پوست بیرون نزده اند را اصطلاحاٌ شکستگی بسته می گویند اما این به این معنی نیست که هر شکستگی بسته ای هیچ گونه آسیبی به بافت نرم نزده است. اصولاٌ حتی شکستگی های بسته هم آسیب به بافت های داخلی زده است.

تشخیص شکستگی استخوان درشت نی ساق پا

در مرحله ابتدایی جهت تشخیص، متخصص ارتوپد از نحوه حادثه و آسیبی که به پای بیمار وارد شده است سوال می‌کند و در ادامه برای تشخیص بهتر و میزان وسعت آسیب، عکس رادیولوژی و سی تی اسکن پیشنهاد می شود. همچنین برای بررسی آسیب احتمالی به عضلات، رباط ها احتمالاٌ بنا به تشخیص پزشک MRI توصیه می شود.

درمان شکستگی استخوان تیبیا

نوع درمان به عواملی همچون :

  • حال عمومی فرد در هنگام آسیب
  • دلیل و میزان آسیب
  • میزان آسیب به بافت های نرم

در موارد غیر حاد و یا به دلیل مناسب نبودن شرایط عمومی فرد برای جراحی، پزشک روش های غیر جراحی برای درمان استخوان شکسته شده درشت نی پیشنهاد می کند که این روش ها عبارتند از:

در شکستگی های کمتر از بریس و یا بوت های مخصوص ارتوپدی استفاده می شود. از طریق بریس و بوت های ارتوپدی، استخوان در جای خود ثابت نگه داشته می شود.