بهترین گزینه‌های درمانی زخم پای دیابتی

بهترین گزینه‌های درمانی زخم پای دیابتی چیست

بهترین گزینه‌های درمانی زخم پای دیابتی چیست

امروزه به دلیل شیوه نادرست تغذیه و یا شیوه نادرست زندگی،  افراد به  بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند. با مراقبت و پیشگیری می‌توان تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها جلوگیری نموده و در صورت بروز و پیشرفته شدن آنها باید به دنبال راهی برای درمان بود. یکی از این بیماری‌ها دیابت است که زخم پای دیابتی از این بیماری نشأت می‌گیرد. زخم پای دیابتی هم به راحتی با ورزش و رژیم غذایی به طور کامل درمان نمی‌شود، بلکه می‌توان با درمان‌های زخم دیابتی در اصفهان تا حد امکان آن را کنترل نمود. در ادامه بیشتر با زخم پای دیابتی و درمان آن آشنا می‌شوید.

منظور از زخم پای دیابتی چیست

گروهی از تغییرات پاتولوژیکی، اندام تحتانی بدن فرد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زخم پای دیابتی هم یک نوع زخم باز است که در ۱۵ درصد افراد مبتلا به دیابت اتفاق می‌افتد. این زخم اصولاً در کف پا ایجاد می‌گردد. قاعدتاً ۶ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند به دلیل عفونت بالا دچار عوارض زخم شده و نیاز به بستری شدن در کلینیک‌های درمان زخم بستر  پیدا می‌کنند. این کلینیک‌ها زخم‌های دیابتی را به خوبی درمان خواهند کرد.

بهترین گزینه‌های درمانی زخم پای دیابتی

علت ایجاد زخم پای دیابتی

هر کسی که گرفتار دیابت است،  احتمال درگیر شدن با زخم پا هم دارد. افرادی که انسولین استفاده می‌کنند بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به زخم پای دیابتی می‌باشند. بیماران مبتلا به بیماری‌های چشم، کلیه، قلب که مشکلشان از دیابت است، در معرض خطر ابتلا به زخم پای دیابتی می‌باشند. به عقیده دکتر متخصص زخم پای دیابتی اصفهان، زخم پای دیابتی به علل مختلفی اتفاق می‌افتد. این علل عبارتند از: ضعیف بودن گردش خون، ناهنجاری‌های موجود در پا، اصطکاک یا فشار حداکثری بر روی پا. در بیماران دیابتی به علت آسیب‌های عصبی که از بالا رفتن قند خون نشأت می‌گیرد دچار نوروپاتی می‌گردند. با مشورت پزشک قلب می‌توانید آنها را بهبود ببخشید.

گزینه‌های مناسب درمانی برای زخم‌های پای دیابتی

هرگاه فرد دیابتی دچار زخم دیابتی گردید، نباید نسبت به آن بی تفاوت بود. زیرا عفونت ناشی از بخش‌های پای دیابتی به بافت‌ها و استخوان‌ها نفوذ پیدا کرده و در صورت عدم درمان باعث قطع عضو می‌گردد. با رعایت موارد زیر تا حدی به درمان زخم پای دیابتی کمک خواهید کرد.

بررسی و ارزیابی زخم با معاینه توسط دکتر متخصص

برای انجام بهترین درمان باید با یک معاینه اصولی آغاز کنیم. برای انجام این کار باید طی فرآیندی کل پوست مرده از کف پای شخص برداشته شود، زیرا بسیاری از زخم‌ها در زیر پوست نهفته هستند. بنابراین با روش دبریدمان یا برداشتن پوست رویی می توان زخم را در معرض دید قرار داد با انجام دبریدمان بافت‌های سالم اطراف زخم را ترغیب به رشد می‌کنند.

بهترین گزینه‌های درمانی زخم پای دیابتی

استفاده از پانسمان مناسب

یکی دیگر از راه‌های درمان اینگونه زخم پانسمان مناسب و اصولی است. زیرا با انجام پانسمان توسط درمانگرهای زخم دیابتی فشار از محل زخم برداشته شده و از برگشتن زخم به حالت شدیدتر جلوگیری می‌کند. بهترین نوع پانسمان باید پانسمانی باشد که به اندازه کافی رطوبت پا را ثابت نگه داشته یا حفظ کند که یک محیط مناسب برای بهبود زخم باشد. برای جوابدهی بهتر زخم به پانسمان بهتر است آن را یک یا دو بار در روز عوض کنید. پانسمان همانند داروهای آنتی بیوتیک عمل کرده و به راحتی عفونت را کنترل خواهد کرد. وجود فشار و وزن بر روی پا یکی از موارد مهمی است که در درمان درد پای دیابتی باید حتماً مورد توجه قرار گیرد. زیرا با برداشته شدن فشار سلول‌های سالم پوست رشد پیدا می‌کنند.

به کارگیری روش هایپرتریک در زخم‌های دیابتی

مشکلات گردش خون حرکت گلبول‌های قرمز خون را بسیار ضعیف خواهد کرد. با این مشکل بافت‌های مهم و اساسی از اکسیژن محروم خواهند شد. اکسیژن درمان هایپر تریک یکی از بخش‌های مهم در درمان موفقیت آمیز زخم پای دیابتی می‌باشد. اصولاً این روش درمانی در مراکز درمان زخم های بستر هم به خوبی اجرا می گردد البته تا به حال بازخورد خیلی خوبی هم داشته است اکسیژن نقش بسیار خوبی در ترمیم زخم‌ها دارد با انجام هایپر تبریک به بهبود سریع زخم ها دست پیدا خواهید کرد. اگر بیمار به طور پیوسته به درمان‌های خود پایبند باشند این روند درمان خیلی زود بهبود پیدا خواهد کرد.

روش‌هایی جهت پیشگیری از زخم‌های پای دیابتی

روش‌های بسیار فراوان و متعددی وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید از ایجاد زخم‌های پای دیابتی جلوگیری کنید. این روش‌ها عبارتند از:

شستن روزانه پا و خشک کردن آن

سعی کنید روزانه پاهایتان را با آب و صابون ملایم شسته و خشک نمایید.

پوشیده نگه داشتن پا

اصولا افراد دیابتی به دلیل اینکه درد را در ناحیه پا زیاد احساس نمی‌کنند، ممکن است بر روی جسم تیزی پا گذاشته و متوجه آن شوند. در این مورد با پوشیدن کفش و جوراب می‌توانند از این بابت حداقل مطمئن باشند. از پوشیدن کفش‌های نوک تیز و پاشنه بلند اجتناب کنید.

 بهترین گزینه‌های درمانی زخم پای دیابتی

کوتاه نگه داشتن ناخن‌های پا

سعی کنید ناخن‌های پای خود را مرتب کوتاه کنید اگر دستتان به پایتان نمی‌رسد می توانید از شخص دیگر یا از پرستاران متخصص درمان زخم های دیابتی اصفهان کمک بخواهید.

چک کردن روزانه پاها

هر روز پاهای خود را نسبت به بریدگی، زخم سطحی یا ورم بررسی کنید. حتی اگر نمی توانید از آینه استفاده نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *