چه زمان برای درمان صافی کف پا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای شناخت زمان مناسب مراجعه به پزشک برای درمان صافی کف پا، ابتدا شناخت دلایل، علائم و عوارض این بیماری ضروری است. به طور کلی با مشاهده هر یک از علائم این مشکل، لازم است تا با مراجعه به پزشک برای درمان اقدام شود تا از بروز عوارض و بیماری‌هایی که به دلیل صافی کف پا ایجاد می‌شوند، جلوگیری شود.

When should we see a doctor to treat flat feet?

صافی کف پا چیست؟

از بیماری‌هایی که می‌تواند افراد درگیر را دچار مشکلات مختلفی کند، صافی کف پا است. این بیماری می‌تواند باعث مشکل در راه رفتن و کمر درد بعد از پیاده‌روی شود. برای درمان و جلوگیری از این مشکل راه‌های زیادی است. اما قبل از پرداختن به آن‌ها، سعی می‌کنیم تا بیشتر درباره این مشکل توضیح دهیم. سپس هم به این سوال که چه زمان برای درمان باید به پزشک مراجه کنیم، می‌پردازیم.

صافی کف پا، یک بیماری رایج است و می‌تواند فرد مبتلا را بسیار اذیت کند. تغییر شکل پا و حالت ایستادن، نتیجه این بیماری است. با ایستادن افراد مبتلا به صافی کف پا، پاها به سمت بیرون می‌آید و تمام قسمت‌های کف پا با زمین در تماس می‌باشند. این بیماری می‌تواند عوارض مختلفی را ایجاد کند. به همین دلیل لازم است زمان مناسب را برای مراجعه به دکتر بدانیم.

انواع صافی کف پا

برای شناخت اینکه صافی کف پای شما از کدام نوع است، شناخت انواع کف پای صاف لازم است. صافی کف پا ممکن است انعطاف‌پذیر یا سفت و سخت باشد. رایج‌ترین نوع صافی کف پا، کف پای صاف انعطاف‌پذیر است. برای تشخیص این نوع صافی کف پا می‌توانید قوس‌های پا را هنگامی که ایستاده نیستید، مشاهده کنید. اما این قوس‌ها هنگام ایستادن و قرارگیری وزن روی پاها دیگر دیده نمی‌شوند و از بین می‌روند. از دوران کودکی یا نوجوانی این وضعیت ممکن است ایجاد شود و از بین نرود. حتی امکان اینکه با گذشت زمان به دلیل پارگی، کشیدگی و تورم رباط‌ها و تاندون‌ها این وضعیت بدتر شود، هم وجود دارد.

در دوران نوجوانی بیشتر ابتلا به صافی کف پا سفت و سخت، شایع است. در این نوع صافی کف پا، قوس‌ها در حالت نشسته و ایستاده دیده نمی‌شوند. همچنین در این نوع، حرکت از یک طرف به طرف دیگر و خم کردن پاها می‌تواند سخت و دردناک باشد. صافی کف پا ممکن است انعطاف‌پذیر یا سفت و سخت باشد.

نشانه‌ها و علائم صافی کف پا

شناخت علائم صافی کف پا در شناخت زمان مناسب برای مراجعه به پزشک، مفید است. از علائمی که می‌توان برای صافی کف پا گفت، درد هنگام راه رفتن، تغییر حالت فرد هنگام راه رفتن، درد در مچ پا، درد در قوس پا، درد در داخل یا خارج پا، درد عضلانی، خستگی و دریفت انگشتان پا هستند.

افرادی که علائمی را مانند صافی کف پا که اخیرا ایجاد شده باشد، درد در پا و مچ پا که با استفاده از کفش‌های حمایت کننده بهبود پیدا نکند، یکی از پاها یا هر دو صاف‌تر شوند و پاها احساس سفتی و سنگینی کنند را در خود می‌بینند باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

علل صافی کف پا

ممکن است که نوزادان به علت ناهنجاری‌های مادرزادی، با بیماری کف پای صاف به دنیا بیایند. اما با بزرگ شدن و رشد بدن، قوس در پاهای بیشتر این کودکان ایجاد می‌شود و باعث می‌شود عملکرد صحیح آنها بازگردد. در مقابل اما در برخی از آنها این مشکل به دلیل رشد نامناسب، از بین نمی‌رود.

علت دیگری که می‌تواند موجب صافی کف پا شود، آسیب‌هایی مانند پارگی و التهاب مزمن است. برای جلوگیری از آسیب به تاندون‌ها می‌توان از راه‌هایی مثل مراقبت هنگام راه رفتن، دویدن و کلیه فعالیت‌ها استفاده کرد. با اینکه اغلب شکستگی‌ها بهبود پیدا می‌کنند اما در مواردی هم ممکن است شکستن استخوان پا باعث ایجاد قوس شود. به طور کلی آسیب به هر قسمت از پا و مچ پا می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود. عوامل متعددی می تواند باعث ایجاد صافی کف پا شود که دانستن آنها برای جلوگیری از آن لازم است.

روماتیسم مفصلی که از انواع بیماری‌های خودایمنی است، می‌تواند غضروف، رباط‌ها و پوشش سینوویال را تحت تاثیر خود قرار دهد. این بیماری باعث تورم، درد و سفتی می‌شود. در نتیجه شکل پاها را تغییر می‌دهد و صافی کف پا ایجاد می‌شود.

ممکن است افراد دارای بیماری دیابت، دچار آسیب عصبی در پاها شوند. با ایجاد آسیب عصبی در پاها، حس در پاها و در نتیجه قوس پاها از بین می‌رود. از این نوع وضعیت به عنوان پای شارکو یاد می‌کنند. با ادامه این وضعیت استخوان‌ها با خطر جدی مواجه می‌شوند و احتمال ابتلا به صافی کف پا افزایش می‌یابد.

عوارض مختلف صافی کف پا

نحوه توزیع وزن بدن بر پاها، ممکن است تحت تاثیر مشکل کف پای صاف قرار بگیرد. این موضوع می‌تواند زمینه را برای ایجاد بیماری‌های مختلفی فراهم کند. صافی کف پا در صورت درمان نشدن، باعث بروز بیماری‌های جدی مانند آرتروز زانو، دیسک کمر، دردهای عضلانی و غیره می‌شود. بنابراین لازم است در صورت مشاهده علائم صافی کف پا، سریعا برای رفع مشکل اقدام کنید تا دچار این بیماری‌ها نشوید. صافی کف پا همچنین می‌تواند منجر به تغییر غیر قابل بازگشت حالت کف پا شود.

افراد مبتلا به این مشکل، در هنگام ورزش و تحرک، درد بسیار زیادی را احساس می‌کنند. کم تحرکی در افراد دارای وزن بالا می‌تواند علت ایجاد این مشکل برای آنها باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز بیماری‌هایی مثل دیابت، این افراد نسبت به بقیه نیاز به توجه بیشتری دارند. در ادامه به بارزترین عوارض این بیماری می‌پردازیم.

افراد مبتلا به صافی کف پا در هنگام ورزش و تحرک، درد زیادی را احساس می‌کنند. ایجاد خار پاشنه، از جمله عوارض صافی کف پا است. این عارضه به دلیل رسوب کلسیم ایجاد شده و در جلو یا زیر استخوان پاشنه احساس می‌شود. از بیماری‌های التهابی که باعث فرسایش و ساییدگی مفصل‌های استخوان می‌شود، آرتروز است که موجب سفتی، درد، تورم و محدود کردن حرکت می‌شود. عدم درمان به موقع صافی کف پا، می‌تواند آرتروز را تشدید کند و در نتیجه آن حرکت فرد دچار مشکل می‌شود.

عارضه دیگری که بر اثر کف پای صاف ایجاد می‌شود، انحراف شست پا است. این عارضه نیز می‌تواند دردهای شدیدی را ایجاد و در حرکت هم مشکل ایجاد کند. برای جلوگیری از ایجاد این عارضه، درمان صافی کف پا در اولویت قرار دارد.

مراجعه به پزشک و درمان کف پای صاف

با توجه به آنچه که تا این قسمت گفته شد، در صورت مشاهده علائم صافی کف پا باید نسبت به درمان آن اقدام شود. زیرا با به تاخیر انداختن درمان، این عارضه تشدید و همچنین ممکن است بیماری‌ها و عوارض دیگری نیز در نتیجه آن به وجود بیایند. در ادامه می‌خواهیم به بررسی روش‌های مختلف درمان این عارضه بپردازیم.

استراحت

از استراحت به عنوان اولین راه درمان اکثر بیماری‌ها یاد می‌شود. در مورد این مشکل هم، استراحت کردن، کمک زیادی را به روند درمان خواهد کرد. این روش در مواردی که به دلیل فعالیت بیش از حد کف پا و دویدن روی سطوح ناهموار، صافی کف پا ایجاد می‌شود، به عنوان بهترین راه درمان استفاده می‌شود.

تردمیل

استفاده از تردمیل برای ورزش و استفاده از یخ بعد از ورزش، در این روش مفید است. از انجام ورزش‌های دارای پریدن و فرود آمدن نیز باید خودداری شود. کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن، به درمان صافی کف پا کمک می‌کند.

کفش طبی

یکی دیگر از راه‌های درمان، استفاده از کفش‌های طبی مناسب می‌باشد. با استفاده از کفش‌های طبی، می‌توان درد پا را به مقدار زیادی کاهش داد. کفی‌های این کفش‌ها، باعث محافظت از قوس کف پا می‌شوند و فشار وارد شده روی آنها را کاهش می‌دهند. استفاده از این کفش‌ها، مانع از چرخیدن پا می‌شود. کفی‌های کفش‌های طبی باعث محافظت از قوس کف پا می‌شوند. در ضمن در صورت امکان، پابرهنه راه رفتن هم می‌تواند به درمان صافی کف پای شما کمک کند.

استفاده از بریس

استفاده از بریس مخصوص هم از جمله روش‌های درمان است. دستگاه‌های ارتوپدی و بریس‌های مخصوص، در صورت ترمیم ربات تیبیال خلفی در پا، می‌توانند به فرد کمک کنند. در حالتی که مشکل سیستم عصبی و عضلانی، باعث ایجاد صافی کف پا شوند، با استفاده از بریس‌های مخصوص می‌توان به درمان کمک زیادی کرد.

انجام حرکات اصلاحی

انجام حرکات اصلاحی و طب فیزیکی برای درمان کف پای صاف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش متخصص ابتدا علائم بیمار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. سپس متوجه دلیل ایجاد این عارضه می‌شود. ضعف بدن و ساختار عضلانی در بسیاری از موارد باعث ورم و فشار اندام تحتانی می‌شود. در نتیجه این مشکل، صافی کف پا ایجاد می شود. اما با انجام برنامه تمرین حرکات اصلاحی و ورزش‌های موثر برای کنترل صافی کف پا، می‌توان این مشکل را رفع کرد.

ماساژ

از دیگر روش‌های درمان کف پای صاف، ماساژ است. به علت کشیدگی قوس، در برخی از مواقع ممکن است کف پا تا حدودی دارای قوس باشد. در چنین شرایطی با انجام ماساژ درمانی فرد احساس بهتری پیدا خواهد کرد و رود بهبودی نیز سریعتر خواهد بود.

جراحی برای درمان صافی کف پا

یکی دیگر از روش‌های درمان صافی کف پا، جراحی می‌باشد. این روش در صورت جواب ندادن روش‌های قبلی و با تایید پزشک متخصص انجام می‌شود. با توجه به نوع عمل، می‌تواند جراحی با بیهوشی کامل یا نیمه بیهوشی انجام شود. قبل انجام جراحی کف پای صاف آزمایشات و تست‌هایی برای تشخیص نوع صافی کف پا انجام می‌شود تا با توجه به آن برای جراحی اقدام شود. از مزایای درمان صافی کف پا به روش جراحی می‌توان به جلوگیری از آسیب تاندون آشیل و اصلاح در کمر و پا اشاره کرد.

پیش از انجام جراحی، آزمایشات و تست‌های مختلفی برای تشخیص علت انجام می‌شود. معمولا جراح به دلیل اینکه بیمار دچار ناتوانی شدید نشود، هر بار یک پا را عمل می‌کند. عفونت، موفقیت آمیز نبودن جوش خوردگی استخوان پاشنه پا، کاهش دامنه حرکتی مچ پا و درد مزمن از عوارض احتمالی ناشی از انجام عمل جراحی هستند. مدت زمان دوره نقاهت و بهبودی به نتیجه عمل جراحی انجام شده بستگی دارد. این دوره ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

سخن پایانی

از سوالاتی که ممکن است برای افراد دچار صافی کف پا پیش بیاید، این است که چه زمانی برای درمان باید به پزشک متخصص پا و فوق تخصص جراحی پا مراجعه کرد. با توجه به آنچه که گفته شد، می‌دانیم این عارضه می‌تواند بیماری‌ها و عوارض زیادی را برای فرد ایجاد کند و زندگی طبیعی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل است که درمان به موقع صافی کف پا اهمیت زیادی دارد. توصیه می‌شود بلافاصله بعد از مشاهده هر گونه از علائم این بیماری برای طی کردن روند درمان به پزشک مراجعه کنید تا از تشدید این عارضه و بروز عارضه‌های دیگر جلوگیری شود.

پزشک، با انجام آزمایشات و تست‌های مختلف می‌تواند دلیل ایجاد صافی کف پا را تشخیص دهد تا با توجه به آن روش درمان را انتخاب کند. روش‌های مختلفی مانند استراحت، استفاده از کفش‌های طبی و ماساژ برای درمان صافی کف پا استفاده می‌شوند. در صورتی که این راه‌ها موثر نباشند، ممکن است پزشک جراحی را پیشنهاد دهد. معمولا جراح هر بار یکی از پاها را عمل می‌کند. جراحی همراه با فوایدی که دارد، ممکن است عوارضی را هم به دنبال داشته باشد.