عفونت قارچی ناخن

عفونت‌های قارچی قادرند هر قسمتی از بدن شما را درگیر کنند. قارچ‌ها معمولاً در کنار سایر باکتری‌های گوناگون در داخل بدن و یا روی آن وجود دارند. ولی زمانی که یک قارچ شروع به رشد بیش‌ازحد می‌کند، امکان ابتلا به عفونت وجود خواهد داشت. در ادامه درباره عفونت قارچی ناخن بیشتر توضیح خواهیم داد.

علت ایجاد شدن قارچ ناخن چیست؟

عفونت قارچی ناخن از رشد بیش‌ازاندازه قارچ‌ها در داخل، زیر و یا روی ناخن ایجاد می‌گردد. قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب رشد خواهند کرد و این نوع محیط‌ها امکان دارد به‌طور طبیعی سبب افزایش یافتن جمعیت آن‌ها گردد.

قارچ‌هایی که از قبل در بدن و یا روی بدن شما وجود دارند امکان دارد سبب عفونت ناخن گردند. همچنین اگر که با فرد دیگری که عفونت قارچی دارد تماس داشته باشید، ممکن است به آن مبتلا گردید.

اگر که برای مانیکور یا پدیکور ناخن‌های خود به آرایشگاه می‌روید، حتماً بپرسید که کارکنان چگونه ابزار خود را ضدعفونی کرده و هرچند وقت یک‌بار این کار را انجام خواهند داد. اگر که ابزارهایی مثل سوهان و ناخن‌گیر ضدعفونی نشوند، امکان دارد عفونت‌های قارچی را از شخصی به شخص دیگر منتقل کنند.

چه عواملی سبب ایجاد قارچ ناخن می‌شوند؟

عوامل زیادی هستند که امکان دارد خطر ابتلا به قارچ ناخن را افزایش دهند. این موارد عبارت‌اند از:

• رعایت نکردن بهداشت فردی
  • آسیب پوستی در ناحیه انگشت‌ها
  • پابرهنه راه رفتن در محیط‌های آلوده و کثیف
  • مبتلا بودن به بیماری پای ورزشكار و یا قارچ پا

یکی از شایع‌ترین دلایل برای عفونت‌های انگشتان دست‌وپا، عدم رعایت بهداشت فردی می‌باشد. شستن دست‌وپاها سبب از بین رفتن اغلب آلودگی‌ها، و باکتری‌های جمع شده بر روی پوست و ناحیه اطراف انگشتان شما می‌گردد. حتی وقتی‌که احساس میکنیم پوست خشک و تمیزی داریم، بعضی باکتری‌ها امکان دارد هنوز بر روی سطح پوست ما وجود داشته باشند و با رسیدن به شرایطی مطلوب، سبب ایجاد عفونت شوند.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند، شستن دست‌ها و یا رعایت بهداشت فردی اهمیت ویژه‌ای ندارد، ولی توصیه می‌گردد که جهت جلوگیری از قارچ ناخن و دیگر بیماری‌های باکتریایی و ویروسی، روزانه دوبار دست‌وپای خودتان را بشویید.

قسمت‌های آسیب‌دیده مربوط به ناحیه اطراف ناخن، و انگشت‌ها به‌احتمال‌زیاد خیلی بیشتر موردحمله باکتری‌های سطح پوست قرار خواهند گرفت.این فرایند سبب ایجاد عفونت در زخم، و آسیب‌های پوستی اطراف انگشت‌ها شده و همچنین سبب ابتلا به بیماری قارچ ناخن می‌گردد.

عفونت‌های قارچی، به‌محض بروز یافتن و باگذشت زمان بارها و بارها اتفاق خواهند افتاد. ازآنجاکه باکتری‌ها با سرعت خیلی زیادی تکثیر می‌شوند، ریشه‌کن کردن همه آن‌ها از بدن ممکن نبوده و بنابراین تنها راه‌حل، ایجاد شرایطی می‌باشد که اجازه دهد رشد باکتری‌ها در زیر سطح خطرناک متوقف و کنترل گردد.

عوارض قارچ ناخن

عفونت قارچی ناخن اگر که شدید باشد، می‌تواند دردناک باشد و سبب آسیب دائمی ناخن‌ها گردد. اگر که سیستم ایمنی به خاطر مصرف دارو، مبتلا بودن به دیابت و یا موارد دیگر سرکوب‌شده باشد، عفونت قارچی ناخن امکان دارد به عفونت‌های جدی دیگری منجر گردد که علاوه بر ناخن نقاط دیگر بدن را نیز درگیر می‌کنند.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

اگر که خود مراقبتی در از بین بردن قارچ ناخن مؤثر نبود، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. همچنین در موارد زیر باید حتماً با پزشک مشورت نمایید:

• به دیابت مبتلا می‌باشید.
  • اطراف ناخن شما خونریزی می‌کند.
  • اطراف ناخن متورم شده و یا درد می‌کند.
  • جهت راه رفتن مشکل‌دارید.

درمان کردن عفونت قارچ ناخن

قارچ ناخن همیشه به درمان نیاز نداشته و بعضی‌اوقات با محصولات بدون نسخه از بین خواهد رفت. بااین‌حال در صورت برطرف نشدن عفونت باید با پزشک خود صحبت نمایید. درمان به‌شدت بیماری و نوع قارچ ایجادکننده آن بستگی خواهد داشت و امکان دارد که ماه‌ها طول بکشد. در بعضی موارد هم باوجود موفقیت‌آمیز بودن درمان، شاهد عفونت‌های مکرر خواهید بود.

داروها

امکان دارد که پزشک جهت درمان عفونت قارچ ناخن داروهای ضد قارچ خوراکی و یا موضعی را تجویز نماید.

داروهای ضد قارچ خوراکی

داروهای ضد قارچ خوراکی مانند ایتراکونازول بیشتر اوقات اولین انتخاب پزشکان می‌باشند. این داروها به رشد ناخن کمک خواهند کرد  تا درواقع ناخن سالم و جدید به‌آرامی جایگزین قسمت عفونی گردد.

به‌طورمعمول باید این نوع داروها را هر روز به مدت 6 تا 12 هفته مصرف نمایید. ولی تا زمانی که ناخن به‌صورت کامل رشد نکند، نتیجه نهایی درمان را نخواهید دید. از بین بردن عفونت امکان دارد چهار ماه و یا بیشتر طول بکشد. به نظر می‌آید که میزان موفقیت این نوع درمان در بزرگسالان بالای 65 سال کمتر از دیگر افراد باشد.

داروهای ضد قارچ خوراکی امکان دارد عوارض جانبی مثل بثورات پوستی و آسیب کبدی ایجاد کرده و یا با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. همچنین امکان این وجود دارد که برای بررسی کردن نحوه عملکرد این داروها و تأثیرات آن‌ها بر روی بدن لازم باشد هرازگاهی آزمایش خون بدهید. اغلب پزشکان استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی را به اشخاص مبتلابه بیماری کبدی و یا نارسایی احتقانی قلب و یا کسانی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، پیشنهاد نمی‌دهند.

کرم ناخن

کرم‌های ضد قارچ مانند افیناکونازول و توابورول هم امکان دارد به درمان عفونت قارچی ناخن کمک نمایند. اگر که قبل از مالیدن این محصولات بر روی ناخن سطح‌رویی ناخن را نازک بکنید، اثربخشی آن‌ها بیشتر می‌گردد. زیرا کرم می‌تواند از طریق سطح سخت ناخن به قارچ زیر آن برسد.

جهت نازک شدن ناخن‌ها، از لوسیون بدون نسخه حاوی اوره استفاده نمایید. البته امکان دارد پزشک سطح ناخن را با ابزارهای دیگری نازک نماید. از عوارض کرم‌های ضد قارچ ناخن می‌شود به ایجاد بثورات پوستی اشاره نمود.

جراحی

در بعضی از موارد، پزشک برداشتن موقت ناخن را به شما پیشنهاد می‌کند تا بتوان داروی ضد قارچ را به‌طور مستقیم بر روی عفونت زیر ناخن مالید. مؤثرترین ولی کم استفاده ترین گزینه، جراحی جهت برداشتن دائمی ناخن و ریشه آن می‌باشد.

درمان‌های خانگی

در بیشتر موارد شما می‌توانید با راهکارهای زیر از عفونت قارچ ناخن در خانه مراقبت نمایید:

• کرم‌ها و همچنین پمادهای ضد قارچ بدون نسخه را امتحان کنید. محصولات گوناگونی مثل تربینافین جهت درمان عفونت قارچی ناخن وجود دارند. اگر که متوجه علائم سفیدروی سطح ناخن شدید، بعد از خیس کردن ناخن‌ها در آب و خشک‌کردن آن‌ها، از کرم ضد قارچ استفاده نمایید.
  • ناخن‌ها را کوتاه و نازک نمایید. این کار با کاهش دادن فشار واردشده بر روی ناخن‌ها به تسکین درد کمک خواهد کرد. همچنین اگر که این کار را پیش از استفاده از ضد قارچ انجام دهید، دارو امکان دارد به لایه‌های عمیق‌تر ناخن برسد.

پیش از کوتاه کردن ناخن‌ها و یا استفاده از سوهان، ناخن‌ها را با کرم‌های حاوی اوره نرم کنید. اگر که بیماری خاصی سبب ضعیف شدن جریان خون در پاهای شما شده، جهت مراقبت از پاهای خود نزد پزشک بروید.

سخن آخر

همان‌طور که مطالعه کردید ما در این متن درباره عفونت قارچی ناخن، عوامل مؤثر در ایجاد آن، عوارض قارچ ناخن، زمان مناسب برای مراجعه به پزشک و روش‌های درمان آن برای شما عزیزان توضیحاتی را ارائه دادیم و امیدواریم که بامطالعه این مطالب اطلاعات موردنیاز خود را برای پیشگیری و یا درمان این بیماری کسب کرده باشید.