فاسیا پلانتر

بدن انسان یک واحد بزرگ است که از بخش‌های کوچک‌تری به وجود آمده است که هرکدام از این بخش‌ها وظیفه‌های معینی را به عهده‌دارند. پا یکی از اعضای بدن است که اتفاقاً یک بخش بسیار مهم محسوب می‌شود چراکه وظیفه حرکت و راه رفتن و علاوه بر آن حفظ تعادل را به عهده دارد. متأسفانه پا می‌تواند دچار بیماری‌های متعدد و متفاوتی شود که طبیعتاً دارای درمان‌های متفاوتی هستند. یکی از بیماری‌های پا فاسیا پلانتر است. در ادامه صحبت، راجع تمام چیزهای مربوط به این بیماری به‌طور کامل صحبت می‌کنیم تا اطلاعات شما در این زمینه افزایش یابد.

فاسیا پلانتر - دکتر فرشید مالکی

تعریف بیماری فاسیا پلانتر

فاسیا پلانتر درواقع یک التهاب است که در کف پا ایجاد می‌شود و منجر به بروز درد شدیدی در ناحیه کناری پاشنه پا خواهد شد. درواقع فاسیا یکی از رباط‌های کف پا است که وظیفه آن متصل کردن پاشنه پا به جلوی پا است. فاسیا قوس کف پا را ایجاد و حفظ می‌کند و درنتیجه راه رفتن را برای ما آسان‌تر خواهد کرد. اما در طول روز و در حین کارهایی که انجام می‌دهیم این رباط به مقدار زیادی در معرض فشار قرار می‌گیرد. این فشار زیاد ممکن است درنهایت موجب پاره شدن رباط پا شود. پس‌ازاین پارگی، رباط فاسیا ملتهب خواهد شد و درد شدیدی را هم به همراه دارد. در این شرایط فرد بیمار باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان‌ها برای آن فرد آغاز شود.

علائم مبتلا شدن به بیماری فاسیا پلانتر چیست؟

بزرگ‌ترین علامتی که این بیماری با شروع به همراه خواهد داشت، احساس درد شدید در ناحیه کناری پاشنه پا است. این درد عموماً تنها در یکی از دوپا ایجاد می‌شود اما درگیر شدن همزمان دوپا هم چندان دور از انتظار نخواهد بود. دردی که در کف پا احساس می‌شود معمولاً تدریجی و در مرور زمان افزایش میابد. درد این بیماری ممکن است کم یا در مواردی بسیار شدید باشد. درد این بیماری هنگامی‌که برای مدت زیادی نشسته‌اید و یکباره ببند می‌شوید مثلاً در شروع روز یکباره شدیدتر خواهد شد. در این حالت فعالیت‌هایی نظیر فعالیت‌های شدید و طولانی، راه رفتن‌های طولانی، بالا رفتن یا حتی پایین آمدن از پله و… تقریباً غیرممکن خواهند بود و حتی اگر انجام شود درنهایت باعث شدیدتر شدن درد خواهد شد. البته درد این بیماری به‌گونه‌ای است که در هنگام انجام فعالیت دردی بروز نمی‌دهد اما به‌محض تمام شدن فعالیت درد شدیدی را احساس خواهید کرد.

چه مواردی باعث به وجود آمدن فاسیا پلانتر خواهند شد؟

موارد زیادی وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد به وجود آمدن فاسیا پلانتر شوند. مثلاً یکی از آن‌ها اضافه‌وزن و چاقی بیش‌ازحد است. درواقع افزایش شدید وزن باعث می‌شود تا فشاری که به رباط کف پا وارد می‌شود هم افزایش یابد. مخصوصاً اگر جدیداً و با سرعت زیاد دچار چاقی شده باشید. احتمال به وجود آمدن این بیماری در خانم‌های باردار مخصوصاً در ماه‌های آخر بارداری هم بسیار زیاد است. دونده‌ها و کسانی که به‌طور مداوم و طولانی و سخت راه می‌روند هم ممکن است تا دچار این بیماری شوند. اگر شغل شما به‌صورت فعالیت طولانی‌مدت به‌طور ایستاده هست هم به‌احتمال‌زیاد شما هم دچار این بیماری خواهید شد. انسان‌ها چه مؤنث و چه مذکر در فاصله سنی بین چهل سال تا هفتادسال بیشترین احتمال مبتلا شدن به این بیماری را دارا هستند. اگر جزو کسانی هستید که کف پای صاف دارید یا قوس بیش‌ازاندازه کف پا دارید باید منتظر بیماری فاسیا پلانتر باشید. افراد مبتلابه تاندونیت مخصوصاً تاندونیت در ناحیه آشیل هم افرادی هستند که احتمال ابتلا به این بیماری در آن‌ها حدوداً بالا می‌باشد. استفاده از کفش‌های نامناسب، پاشنه‌های بلند یا کف‌های نرم یک کفش هم درنهایت باعث به وجود آمد بیماری فاسیا پلانتر خواهند بود.

چگونگی تشخیص پزشک راجع فاسیا پلانتر

هنگامی‌که شما دچار درد شدید در ناحیه کف پا شدید و درواقع اولین علائم از این بیماری را در پاهایتان مشاهده کردید لازم است تا حتماً به پزشک مراجعه کنید. بیماری‌های کف پا عمدتاً شبیه به هم هستند و در این مواقع لازم است تا با تشخیص پزشک نسبت به نوع بیماری خود اطمینان حاصل کنید. پزشک پای شمارا به‌طور کامل بررسی خواهد کرد. هرگونه تورم یا التهاب یا حتی قرمز بودن ناحیه‌ای از پا را چک می‌کند. بعدازآن اعصاب پا و عضلات پا هم به‌طور کامل توسط پزشک بررسی خواهد شد. در مراحل انتهایی برای ایجاد اطمینان بیشتر ممکن است از پای شما عکس‌برداری هم بشود. درنتیجه پزشک مطمئن می‌شود که بیماری‌های دیگر وجود ندارند و بیماری شما فاسیا پلانتر است. پس‌ازاین تشخیص راهکارهای درمانی را برای شما ارائه خواهد کرد.

روش‌های درمانی برای درمان فاسیا پلانتر

فاسیا پلانتر را در ابتدا ممکن است بتوان با انواعی از درمان‌های خانگی بهبود بخشید. هرچند درمان‌های خانگی، درمان قطعی برای این بیماری نیستند اما قطعاً خواهند توانست به کاهش درد کمک کنند. روش‌های خانگی انواع مختلفی خواهند داشت.

ماساژ:

تقریباً راجع انواع دردهایی که در ناحیه کف پا ایجاد می‌شوند ماساژ همیشه مؤثر عمل خواهد کرد. انجام ماساژ برای فاسیا پلانتر درد را کاهش خواهد داد.

استراحت دادن به‌پای آسیب‌دیده:

هنگامی‌که در ناحیه پا دردی ایجاد می‌شود معمولاً با استراحت دادن به آن، درد کاهش خواهد یافت. البته می‌توانیم علاوه بر استراحت کارهای دیگری نظیر استفاده از کیسه آب سرد، بستن ناحیه آسیب‌دیده با یک پارچه تمیز، بالا قرار دادن پا نسبت به بقیه قسمت‌های بدن و… هم بکنیم. انجام تمام این کارها معمولاً به کاهش درد کمک شایانی خواهند کرد.

استفاده از پابندها:

پابندها وسیله‌هایی هستند که پا را در یک ناحیه نگه‌داشته و مانع از حرکت پا خواهند شد. به همین ترتیب باعث کاهش درد در ناحیه پا خواهند بود. علاوه بر این موضوع، پابندها باعث می‌شوند تا از آسیب‌های بعدی به پا هم جلوگیری شود.

علاوه بر روش‌های درمانی خانگی برای درمان فاسیا پلانتر، روش‌های درمان با دارو هم وجود دارند که قطعی‌تر و مطمئن‌تر به درمان خواهند رسید. این درمان‌های با دارو هم انواع مختلفی دارند.

استفاده از داروها:

داروهای ضدالتهاب معمولاً داروهایی هستند که التهاب و تورم را کاهش خواهند داد. این داروها باید غیراستروئیدی باشند. پزشک متخصص ممکن است انواعی از این داروها را برای شما در دوزهای مختلف تجویز کند.

تزریق دارو:

هنگامی‌که درد در بیمار شدید است و بدن بیمار دیگر به داروهای ضدالتهاب پاسخگو نیست، پزشک کورتون را به بیمار تزریق خواهد کرد. تزریق به قسمتی از پا انجام خواهد شد که شدیدترین درد را دارد. روش تزریق درد را تا مدت طولانی ساکت می‌کند اما در مهار تورم چندان قوی عمل نخواهد کرد.

انجام فیزیوتراپی:

اگر روش‌های گفته‌شده در مراحل قبل، به درمان بیمار کمکی نکند، پزشک انجام فیزیوتراپی را پیشنهاد خواهد کرد. در طی مراحل فیزیوتراپی تمرین‌هایی انجام داده خواهد شد که کششی هستند و رباط فاسیا را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا التهاب آن برطرف شود. اگر این روش هم برای بهبود شما مناسب نباشد، پزشک از روش‌های جدی‌تر و حتی جراحی کمک خواهد گرفت.

کمک گرفتن از امواج صوتی:

در آخرین گام برای درمان پزشک از امواج صوتی کمک می‌گیرد و جریان خون را در قسمت کف پا زیاد می‌کند و به همین ترتیب به بهبود پا کمک خواهد کرد.

اگر پس از انجام تمام این کارها، بازهم بهبودی حاصل نشود، پزشک به‌اجبار از روش جراحی استفاده خواهد کرد. در جراحی رباط فاسیا از کف پا جدا خواهد شد. البته جراحی تنها در شرایط درد شدید و نبودن هیچ نوع راه‌حلی انجام می‌پذیرد و درمان بعدازآن قطعی خواهد بود و مدت‌زمان درمان هم به‌شدت پایین و کم است.

نتیجه‌گیری

مراقبت از بدن، یکی از اصلی‌ترین وظیفه‌های یک انسان محسوب می‌شود. بدن انسان بزرگ‌ترین دارایی آن است و عقل حکم می‌کند تا در هر شرایطی از این دارایی باارزش حفاظت شود. در مطالب بالا درباره تعریف بیماری فاسیا پلانتر، علائم ابتلا به این بیماری، علل به وجود آمدن فاسیا پلانتر، جزئیات تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص، روش‌های درمانی بیماری فاسیا پلانتر و… به‌طور مفصل صحبت کردیم. درواقع می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از این بیماری لازم است که فشار واردشده به پا را تحت هر شرایطی و در هر موقعیتی تا حد امکان کاهش دهید. راه رفتن‌های مکرر و طولانی‌مدت را کنار بگذارید، وسایل سنگین بلند نکنید، در هنگام احساس درد با خود دشمنی نکنید و تا اتمام درد استراحت کنید.