رابطه پوکی استخوان با آرتروز

پوکی استخوان و آرتروز هر دو شرایط مزمن و طولانی مدتی هستند که بر استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارند. آرتریت باعث تورم، التهاب و درد در مفاصل شما می‌شود. پوکی استخوان در نتیجه کاهش توده و تراکم استخوان ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به شکستگی شود.

آرتریت به التهاب در مفاصل فرد اشاره دارد. در مقابل، پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد دارای تراکم معدنی استخوان پایین باشد. گاهی افراد پوکی استخوان را با آرتروز که نوعی آرتریت است اشتباه می‌گیرند.

آرتریت می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. هنگامی که یک واکنش خود ایمنی باعث التهاب مفاصل می‌شود، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی این بیماری را به عنوان آرتریت روماتوئید (RA) تعریف می‌کنند. در مقابل، آرتروز عمدتاً به دلیل تخریب غضروف در مفاصل مانند آرتروز مچ پا ایجاد می‌شود. بنابراین، استئوآرتریت با پوکی استخوان متفاوت است، استئوآرتریت یعنی زمانی که فرد دارای تراکم معدنی استخوان پایینی است.

پوکی استخوان و آرتروز می‌توانند باعث درد در اطراف مفاصل و استخوان شوند. بااین‌حال، پزشکان متخصص یا فوق متخصص جراحی پا و مچ پا با شرایط متفاوت رفتار می‌کنند.

The relationship between osteoporosis and arthritis

علائم پوکی استخوان و آرتروز

پوکی استخوان و آرتروز هر دو بر استخوان‌های شما تأثیر می‌گذارند، اما به یک شکل رشد نمی‌کنند یا ظاهر نمی‌شوند. علائم آرتریت اغلب بیشتر قابل‌توجه است. بسیاری از مردم تا زمانی که استخوانی نشکنند متوجه پوکی استخوان نمی‌شوند.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان عارضه‌ای است که بر استخوان‌های فرد تأثیر می‌گذارد. به طور دقیق‌تر، دانشمندان پوکی استخوان را به‌عنوان وضعیتی تعریف می‌کنند که در آن استخوان‌های فرد دارای تراکم مواد معدنی پایینی هستند. این باعث می‌شود که استخوان‌های آن‌ها بیشتر مستعد شکستن یا تحمل سایر اشکال آسیب شوند. می‌تواند بسیار دردناک باشد.

برخی از گروه‌های افراد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند. افراد سفیدپوست و آسیایی بیشتر احتمال دارد به این عارضه مبتلا شوند. علاوه بر این، زن بودن یک عامل خطر برای پوکی استخوان، به‌ویژه پس از یائسگی است. خطر ابتلا به پوکی استخوان با بالاتر رفتن سن افزایش می‌یابد.

سایر عوامل خطر برای پوکی استخوان عبارت‌اند از:

• شرایط التهابی مزمن.
  • استفاده از داروهای خاص، مانند بیماری استروئید.
  • سلیاک.

آرتریت چیست؟

درحالی‌که پوکی استخوان بر استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد، آرتریت وضعیتی است که بر مفاصل فرد تأثیر منفی می‌گذارد. دانشمندان آرتریت را به عنوان التهاب مفاصل تعریف می‌کنند که ممکن است حاد، ناگهانی یا مزمن که طولانی‌مدت است، باشد. این التهاب می‌تواند منجر به سفتی، درد، کاهش دامنه حرکتی یا تغییر شکل در مفاصل آسیب‌دیده شود.

دو شکل اصلی آرتریت وجود دارد: استئوآرتریت و RA.

آرتروز

استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت است که حدود 3.3 تا 3.6٪ منبع مورد اعتماد جمعیت جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مشابه پوکی استخوان، خطر ابتلا به آرتروز با افزایش سن افزایش می‌یابد. علاوه بر این، برخی از افراد به دلیل شرایط زمینه‌ای که مفاصل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، بیشتر مستعد ابتلا به این نوع آرتریت هستند.

استئوآرتریت در درجه اول به دلیل ساییدگی و پارگی مفاصل ایجاد می‌شود. همان‌طور که یک فرد در طول زندگی از مفاصل خود استفاده می‌کند، مکانیسم‌های محافظتی مختلف در بدن ممکن است شروع به شکستن کنند. این اغلب شامل فرسایش غضروف می‌شود، اما ممکن است بر استخوان‌ها نیز تأثیر بگذارد.

روماتیسم مفصلی

دانشمندان RA را به‌عنوان یک وضعیت خودایمنی تعریف می‌کنند. این بدان معنی است که به دلیل نقص در عملکرد سیستم ایمنی فرد، منبع قابل‌اعتماد ایجاد می‌شود. در RA، سیستم ایمنی فرد به برخی از سلول‌های مفاصل طوری واکنش نشان می‌دهد که انگار یک پاتوژن مهاجم هستند، مانند ویروس‌ها یا باکتری‌ها.

نتیجه این واکنش آسیب به مفاصل به دلیل التهاب است. باگذشت زمان، این می‌تواند منجر به فرسایش مفصل شود.

درمان پوکی استخوان و آرتروز

مهم است که برنامه درمانی خود را به‌دقت دنبال کنید و قبل از ایجاد تغییرات، هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از توصیه‌های فعالیت مانند تمرینات منظم و کم‌تأثیر، می‌تواند برای پوکی استخوان و آرتروز مفید باشد.

شباهت‌هایی بین درمان پوکی استخوان و آرتروز وجود دارد. برای مثال، پزشکان فوق متخصص یا متخصص جراحی پا و مچ پا ممکن است ورزش را برای هر دو توصیه کنند. بااین‌حال، تفاوت‌های قابل‌توجهی بین درمان‌های معمولی برای این شرایط وجود دارد.

تغییر سبک زندگی برای درمان پوکی استخوان و آرتروز

در مورد آرتریت، پزشکان متخصص یا فوق متخصص جراحی پا و مچ پا ممکن است برای کمک به مدیریت این عارضه، تغییرات سبک زندگی را با منبع معتبر توصیه کنند. در کنار اشکال خاصی از ورزش، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• فیزیوتراپی
  • استفاده از بریس

پزشکان فوق متخصص یا متخصص جراحی پا و مچ پا همچنین تغییرات سبک زندگی را برای پوکی استخوان، از جمله ورزش، توصیه می‌کنند. هدف از انجام تمرینات کاهش خطر شکستگی استخوان است. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است ورزش‌هایی را توصیه کنند که شامل تعادل، هماهنگی و ایجاد قدرت می‌شود، مانند تای‌چی یا یوگا. آن‌ها همچنین ممکن است به فرد توصیه کنند توقف کند.

مکمل‌های غذایی

مکمل‌های غذایی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان بسیار مهم هستند، زیرا می‌توانند احتمال رشد استخوان‌های سالم‌تری را برای فرد ایجاد کنند. این مکمل‌ها شامل کلسیم است که برای حفظ تراکم استخوان بسیار مهم است و ویتامین D که به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

در مقابل، مکمل‌های غذایی بخشی ضروری از درمان آرتریت نیست.

داروها

برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی معمول است که داروها را برای آرتریت و پوکی استخوان توصیه کنند. این‌ها احتمالاً شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای استئوآرتریت و داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDS) برای RA هستند.

پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا ممکن است بسته به زن یا مرد بودن فرد، داروهای مختلفی را برای درمان پوکی استخوان تجویز کند. بااین‌حال، هم زنان و هم مردان مبتلا به پوکی استخوان می‌توانند از بیس فسفونات‌ها سود ببرند، مانند:

• ریزدرونات
  • آلندرونات
  • زولدرونیک اسید

علائم پوکی استخوان و آرتروز چیست؟

شرایطی به‌عنوان آرتریت پوکی استخوان وجود ندارد. پوکی استخوان وجود دارد و آرتریت یک بیماری جداگانه است که به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت تقسیم می‌شود.

پوکی استخوان و آرتروز علائم متفاوتی دارند. بیماری پوکی استخوان باعث شکنندگی استخوان می‌شود، به این معنی که احتمال شکستگی استخوان‌های فرد بیشتر است. علامت اصلی این بیماری درد استخوان در نتیجه انواع شکستگی استخوان است.

علائم رایج آرتریت عبارت‌اند از:

• سفتی مفصل
  • درد مفاصل
  • کاهش دامنه حرکتی در مفاصل

اگر فردی فکر می‌کند که هر یک از این بیماری‌ها را دارد باید با پزشک متخصص یا فوق متخصص جراحی پا و مچ پا صحبت کند.

تشخیص پوکی استخوان و آرتروز

صحبت با پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا در مورد علائم خود اولین قدم برای تشخیص پوکی استخوان و آرتروز است. پزشک شما ممکن است با یک معاینه فیزیکی شروع کند و سپس از شما سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی شما بپرسد.

تشخیص آرتریت

اگر پزشک شما مشکوک به آرتریت باشد، ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

• آزمایش خون برای رد آرتریت التهابی.
  • آزمایش غربالگری خون برای فاکتور روماتوئید (RF)، پپتید سیترولینه حلقوی (CCP)، آنتی‌بادی ضدهسته‌ای (ANA) که شاخص‌های بیماری‌های خودایمنی روماتیسمی، اسیداوریک، HLA-B27 و سایر نشانگرهای زیستی مرتبط با بیماری خودایمنی هستند. شرایط می‌تواند بدون این نشانگرها نیز وجود داشته باشد.
  • اشعه ایکس یا ام‌آرآی برای بررسی آسیب مفاصل هم در آرتریت التهابی و هم در OA.

سایر آزمایش‌ها خون برای رد عفونت‌هایی مانند بیماری لایم، عفونت باکتریایی، و هپاتیت، عفونت ویروسی، و همچنین سایر عفونت‌های ویروسی که می‌توانند با التهاب مفاصل مرتبط باشند، استفاده می‌شود.

تشخیص پوکی استخوان

یک اشعه ایکس تخصصی به نام جذب‌سنجی اشعه ایکس باانرژی دوگانه یا اسکن DEXA برای تشخیص پوکی‌استخوان استفاده می‌شود. این نوع پرتوهای ایکس کوتاه‌تر هستند و به‌اندازه نمونه‌های سنتی پرتو ساطع نمی‌کنند که می‌تواند آنها را برای استفاده مکرر در آینده ایمن‌تر کند.

اسکن DEXA معمولاً فقط به طور متوسط 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد تا کامل شود. تراکم استخوان شما را در مقایسه با استخوان‌های یک فرد متوسط 30 ساله اندازه‌گیری می‌کند و به نتایج شما «امتیاز T» اختصاص می‌یابد.

آیا آزمایش تراکم استخوان، آرتریت را نشان می‌دهد؟

پزشکان ممکن است از اسکن DEXA برای تعیین اینکه آیا کسی ممکن است تراکم استخوان پایینی داشته باشد استفاده کنند. این می‌تواند به تشخیص پوکی استخوان کمک کند، اما برای تشخیص آرتریت خیلی مفید نیست.

بااین‌حال، برخی از انواع آرتریت بر سلامت استخوان تأثیر می‌گذارد، بنابراین اسکن DEXA ممکن است برای فرد مبتلا به آرتریت مفید باشد.

جمع‌بندی

اگرچه پیشرفت هر دو بیماری می‌تواند باعث درد در اطراف استخوان‌ها و مفاصل شود، آرتریت و پوکی استخوان شرایط متفاوتی هستند. آرتریت التهاب مفاصل است که می‌تواند به دلیل واکنش خودایمنی یا استفاده از مفاصل در طول زمان ایجاد شود. تراکم مواد معدنی کم در استخوان‌ها باعث پوکی استخوان می‌شود.

پزشک فوق متخصص یا متخصص جراحی پا و مچ پا معمولاً برای هر بیماری درمان‌های متفاوتی را توصیه می‌کند. بااین‌حال، ورزش و تغییر سبک زندگی ممکن است برای افراد مبتلا به هر دو بیماری مفید باشد. فرد باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پوکی استخوان و آرتروز با پزشک صحبت کند.