علت جوش نخوردن استخوان شکسته چیست؟

شکستگی بدون التیام که به آن جوش نخوردن استخوان شکسته نیز گفته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که تکه‌های استخوان شکسته دوباره با هم رشد نکنند. در بیشتر موارد، زمانی که پزشک استخوان شکسته را پس از آسیب ترمیم می‌کند، استخوان بلافاصله بافت جدیدی تولید می‌کند. اما اگر قطعات استخوان دوباره جمع و تثبیت نشوند، یا اگر آسیبی که باعث شکستگی شد به عروق خونی نیز آسیب برساند، ممکن است استخوان به کندی بهبود یابد یا اصلاً بهبود نیابد.

What is the cause of broken bone not healing?

تشخیص جوش نخوردن استخوان شکسته

پزشکان متخصص جراحی پا و مچ پا در مرکز درمان استخوان در بیمارستان ارتوپدی با استفاده از آزمایش‌های تصویربرداری که می‌تواند نشان دهد آیا استخوان به طور فعال در حال بهبود است یا خیر، شکستگی غیر قابل التیام را تشخیص می‌دهند. پزشکان ما همچنین می‌توانند تعیین کنند که آیا یک بیماری زمینه‌ای، مانند عفونت یا کمبود مواد مغذی، مانع رشد استخوان می‌شود یا خیر. کارشناسان ارتوپدی ما درمان متناسب با نیازهای شما و بر اساس آخرین تحقیقات بالینی را توصیه می‌کنند تا به شما در بهبود هرچه سریع‌تر کمک کنند.

تشخیص جوش نخوردن استخوان شکسته

شکستگی بدون التیام که به آن جوش نخوردن استخوان شکسته نیز گفته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که تکه‌های استخوان شکسته دوباره با هم رشد نکنند. معمولاً پس از اینکه پزشک قطعات استخوانی را در یک راستا قرارداد و آن‌ها را در جای خود ثابت کرد، استخوان‌ها بلافاصله شروع به بازسازی می‌کنند. به این فرایند تنظیم استخوان می‌گویند.

در هفته‌ها یا ماه‌های بعد، بافت استخوانی جدید به شکل‌گیری ادامه می‌دهد. تا زمانی که قطعات استخوان منبع کافی از خون و مواد مغذی را دریافت کنند، بافت جدید قطعات را با هم به یک استخوان تبدیل می‌کند.

در یک شکستگی غیر التیام‌پذیر، استخوان‌ها بافت جدیدی تولید نمی‌کنند. شکستگی که در آن استخوان بافت جدیدی تولید می‌کند؛ اما این کار را بسیار آهسته انجام می‌دهد، در طی ماه‌ها پیوند تأخیری نام دارد. در برخی موارد، استخوان دارای شکستگی بهبود می‌یابد؛ اما ممکن است کاملاً صاف نباشد. به این حالت شکستگی استخوان ناهماهنگ می‌گویند.

جوش نخوردن استخوان شکسته، دیر جوش خوردن یا شکستگی ناهماهنگ ممکن است در هر استخوانی رخ دهد، اما این شرایط بیشتر در استخوان بازو و شکستگی استخوان درشت نی ساق پا دیده می‌شود.

علائم شکستگی استخوان و جوش نخوردن استخوان شکسته

علائم شکستگی که به طور معمول بهبود نمی‌یابد شامل حساسیت، تورم، و درد دردناکی است که ممکن است در عمق استخوان آسیب‌دیده احساس شود. اغلب، استخوان به‌اندازه کافی برای تحمل وزن قوی نیست و ممکن است تا زمانی که استخوان بهبود نیابد، نتوانید از قسمت آسیب‌دیده بدن استفاده کنید. درد و ضعف معمولاً تا زمانی که استخوان التیام نیافته ادامه دارد. گاهی اوقات سال‌ها طول می‌کشد، اگر در واقع در نهایت بهبود یابد.

شکستگی ناهماهنگ ممکن است به طور کامل بهبود یابد، اما باعث ایجاد یک برآمدگی قابل‌مشاهده در زیر پوست، جایی که استخوان صاف نیست، شود. استخوان آسیب‌دیده ممکن است ضعیف یا دردناک باشد. و ممکن است در عملکرد قسمت آسیب‌دیده بدن اختلال ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، شکستگی ناهمگون در ساق یا پا ممکن است باعث لنگی مداوم شود. علائم بسته به اینکه قطعات استخوانی چقدر خوب به هم می‌پیوندند و شدت ناهنجاری متفاوت است.

متخصصان ارتوپدی در مرکز ترمیم استخوان بر اساس علائم شما و نتایج آزمایش‌ها تصویربرداری شکستگی غیر التیام‌پذیر را تشخیص می‌دهند. شکستگی که ماه‌ها پس از آسیب دردناک باقی می‌ماند نشان‌دهنده مشکل در ترمیم استخوان است. اگر پزشک متخصص یا فوق متخصص جراحی پا و مچ پا شما نیز در یک عکس اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌ها تصویربرداری ببیند که استخوان در حال بهبود نیست، این اطلاعات اغلب برای تأیید تشخیص کافی است.

نشانه‌های جوش‌نخوردن استخوان شکسته

علائمی که نشان می‌دهد استخوان دارای شکستگی در حال بهبود است، معمولاً بهبود حرکت و کاهش درد است. درحالی‌که پیشرفت ممکن است ثابت نباشد، هر هفته باید بهبودی نسبت به هفته قبل بهتر باشد.
اما نشانه‌هایی که نشان می‌دهند استخوان دارای شکستگی شما به‌درستی بهبود نمی‌یابد ممکن است کمتر واضح باشد. اگر مشکوک هستید که شکستگی شما مشکلی دارد چه می‌کنید؟ یا اگر شکستگی که قبلاً بهبودیافته باشد شروع به ایجاد مشکلات جدیدی مانند آرتریت کند؟
به طور خودکار تصور نکنید که پس از شکستگی باید با درد یا محدودیت‌های حرکتی زندگی کنید. یک متخصص جراحی پا و مچ پا ترومای ارتوپدی با تخصص برای تشخیص و درمان بسیاری از مشکلات ترمیم شکستگی پیدا کنید.

علل و عوامل خطر جوش‌نخوردن استخوان شکسته

ممکن است استخوان نتواند بازسازی شود مگر اینکه قطعات استخوان دوباره جمع شوند و در جای خود نگه داشته شوند. چندین راه برای تثبیت استخوان‌های دارای شکستگی بدون جراحی شامل گچ، بریس و اسلینگ است. اگر برای جابه‌جایی قطعات استخوان نیاز به جراحی باشد، پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا ممکن است از پیچ‌ها، میله‌ها و صفحات فلزی برای انجام این کار استفاده کند.

خون‌رسانی ناکافی

اکثر استخوان‌های دارای شکستگی زمانی که پزشک آن‌ها را تثبیت کند به طور طبیعی بهبود می‌یابند. بااین‌حال، خون‌رسانی ناکافی به استخوان ممکن است منجر به شکستگی غیر قابل التیام شود. رگ‌های خونی استخوان را با اکسیژن و مواد شیمیایی به نام فاکتورهای رشد تأمین می‌کنند که ترمیم را تشویق می‌کنند. اگر تروما در نتیجه یک آسیب جدی به رگ‌های خونی آسیب برساند و خون‌رسانی به استخوان را کاهش دهد، استخوان تولید سلول‌های جدید را متوقف می‌کند.

دیابت

دیابت، وضعیتی که بر نحوه پردازش قند توسط بدن تأثیر می‌گذارد، ممکن است غلظت مواد مغذی در خون را کاهش دهد و جریان خون را کاهش دهد. هر دو عامل خطر جوش نخوردن استخوان دارای شکستگی را افزایش می‌دهند.

استعمال دخانیات

علاوه بر این، استعمال سیگار می‌تواند در جریان خون کافی به استخوان‌ها اختلال ایجاد کند. پزشکان متخصص یا فوق متخصص جراحی پا و مچ پا ترک سیگار را به‌عنوان بخشی از هر طرح درمانی برای شکستگی غیر التیام‌پذیر توصیه می‌کنند.

داروهای ضدالتهابی

برخی از داروهای ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و کورتیکواستروئیدها می‌توانند جریان خون را کاهش دهند و خطر شکستگی غیر التیام نیافته را افزایش دهند. پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف این داروها تا زمانی که شکستگی استخوان به طور کامل بهبود نیافته است خودداری کنید.

مواد مغذی

استخوان‌ها نیز برای بازسازی به تغذیه کافی نیاز دارند. سطوح پایین ویتامین C، ویتامین D و کلسیم ممکن است از بهبود استخوان جلوگیری کند.
عفونت در استخوان که به استئومیلیت معروف است نیز ممکن است بهبودی را به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند. اگر باکتری‌های زخم روی سطح پوست از طریق جریان خون به استخوان بروند، استخوان می‌تواند عفونی شود. این ممکن است در نتیجه آسیب یا برش جراحی رخ دهد.

تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی جوش نخوردن استخوان شکسته

ممکن است پزشک از شما بپرسد که شکستگی چگونه اتفاق افتاد؟ چه زمانی اتفاق افتاد؟ و آیا هنوز در محل شکستگی احساس درد می‌کنید.
اطلاع به پزشک در مورد سایر شرایط پزشکی که دارید و اینکه آیا داروهای ضدالتهابی مصرف کرده‌اید یا خیر، ممکن است به پزشک کمک کند تا علت انواع شکستگی یا شکستگی جوش نخورده را تعیین کند. همچنین اگر قبلاً شکستگی‌هایی داشته‌اید که به‌کندی بهبود یافت یا اصلاً بهبود نیافته‌اند، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک فوق متخصص یا متخصص پوست اطراف محل شکستگی را از نظر علائم عفونت، مانند قرمزی یا تورم بررسی می‌کند. علائم شکستگی ناهمگون، مانند برآمدگی زیر پوست، ضعف یا درد نیز ممکن است آشکار باشد.

اشعه ایکس

اشعه ایکس می‌تواند نشان دهد که آیا بین قطعات استخوان  دارای شکست فاصله وجود دارد یا خیر. اگر بیش از چند هفته از وقوع شکستگی بگذرد و بین قطعات استخوان فاصله باقی بماند، ممکن است بافت استخوانی جدیدی تشکیل نشود. پزشکان همچنین از اشعه ایکس برای تأیید شکستگی ناهمگون استفاده می‌کنند که در آن استخوان مستقیماً بهبود نمی‌یابد.

سی‌تی‌اسکن برای تشخیص جوش نخوردن استخوان شکسته

سی‌تی‌اسکن از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دقیق دوبعدی و سه‌بعدی از داخل بدن استفاده می‌کند. پزشک ممکن است برای روشن شدن جزئیات شکستگی که در عکس اشعه ایکس شناسایی شد، سی‌تی‌اسکن را درخواست کند. به عنوان مثال، اگر یک استخوان به قطعات کوچک زیادی دچار شکستگی شود ، فضای بین قطعات استخوان دارای شکستگی ممکن است به وضوح در اشعه ایکس سنتی قابل مشاهده نباشد.
پزشک شما ممکن است از سی‌تی‌اسکن و اشعه ایکس برای نظارت بر بهبود استخوان در طول درمان استفاده کند. به عنوان مثال، اگر تصاویری که به‌صورت دوره‌ای می‌گیرند نشان دهند که استخوان جدیدی وجود ندارد که فضای بین قطعات استخوان را پر کند، پزشک می‌تواند تأیید کند که شکستگی در حال بهبود نیست.

اسکن‌های ام‌آرآی

MRI یک آزمایش تصویربرداری است که از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از بافت نرم داخل بدن، از جمله بافت تولیدی توسط استخوانی که در حال بهبود است، استفاده می‌کند.
اگر پزشک مشکوک به ایجاد عفونت در استخوان دارای شکستگی یا نزدیک آن باشد، ممکن است اسکن MRI را توصیه کند. تصاویر MRI می‌توانند التهاب مرتبط با عفونت را نشان دهند.

آزمایش‌های خون برای تعیین جوش نخوردن استخوان شکسته

اگر عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری، شکستگی بدون جوش را نشان دهد، پزشک ممکن است خون بگیرد و آن را به آزمایشگاه بفرستد تا تعیین کند که آیا عفونت یا کمبود مواد مغذی در عدم ترمیم استخوان نقش دارد یا خیر. پزشک شما نتایج آزمایش خون را در حدود یک هفته دریافت می‌کند و با شما تماس می‌گیرد تا در مورد آنها صحبت کنید.

سخن پایانی

زمانی که دچار شکستگی استخوان می‌شوید حتما باید توسط پزشک متخصص و جراح پا معاینه و ویزیت شوید تا از عوارضی مانند جوش نخوردن استخوان در امان بمانید. توجه کنید اگر درمان اصولی انجام نشود می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به جا بگذارد.