انواع زانو درد

بیماری‌های زانو انواع مختلفی دارند، برخی از آنها مربوط به استخوان و غضروف بوده و برخی دیگر ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌د‌هند. این بیماری‌ها ممکن است در هر سنی گریبان‌گیر افراد شود. البته با افزایش سن احتمال بروز مشکلات زانو بیشتر است. اگر شما هم دچار علائمی مانند زانودرد هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با انواع زانو درد و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شوید.

Types of knee pain

انواع بیماری‌های زانو کدام‌اند؟

بیماری‌های زانو یکی از انواع بیماری‌های استخوان و مفاصل است که می‌تواند افراد هر سنی را تحت‌تأثیر قرار دهند. قبل از معرفی این بیماری‌ها خوب است با آناتومی زانو آشنا شویم. استخوان، غضروف، رباط و مایع بخش مفصل زانو را تشکیل می‌دهند. استخوان کشکک همان کاسه زانو است. ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در حرکت مفاصل زانو نقش دارند. آسیب به هر کدام از این بافت‌ها باعث مشکلات زانو می‌شود و ممکن است درد شدیدی ایجاد کند.

علت درد زانو مختلف بوده و پزشک باید بیماری را تشخیص دهد. بیماری‌های زانو ممکن است عادی‌ترین کارها مانند بلندشدن از صندلی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل باید در صورت بروز هر مشکلی برای تشخیص به‌موقع بیماری به پزشک مراجعه کرد. در ادامه انواع زانو درد و راه‌های رایج برای درمان آن را معرفی می‌کنیم.

۱. آسیب به رباط زانو

۴ نوع رباط در قسمت زانو قرار دارد. رباط صلیبی قدامی (ACL) بیشتر از دیگر رباط‌ها دچار آسیب می‌شود. چرخش ناگهانی ممکن است باعث آسیب به این رباط شود. معمولاً این مشکل باعث درد نمی‌شود. اما شخص ممکن است هنگام آسیب صدایی از زانو بشنود و هنگام ایستادن خمیدگی و ورم را مشاهده کند. برای درمان ممکن است پزشک دارو یا تمرینات خاصی را تجویز کند.

۲. پارگی مینیسک زانو

مینیسک غضروف سخت و محکمی است که استخوان ساق و ران پا را به هم وصل می‌کند. این غضروف به‌عنوان ضربه‌گیر عمل کرده و نقش مهمی در ساختار زانو دارد. مینیسک بالشتک‌های بافت هم‌بند است که در ثبات بدن هم نقش دارد.  برخی حرکات ناگهانی مانند چرخیدن روی زانو مکن است باعث پارگی مینیسک زانو شود.

پارگی این غضروف ممکن است باعث رگ‌به‌رگ شدن عضلات شود. اگر پارگی مینیسک خفیف باشد برای درمان از بریس زانو استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع نیاز است که جراحی انجام شود. در نهایت این بیماری جز دردناک‌ترین انواع زانو درد است و برای آشنایی با مینیسک زانو و آسیب‌های آن و شیوه‌های درمان آن باید حتماً به فوق تخصص جراحی پا و مچ پا مراجعه کرد.

۳. دررفتگی و کجی کشکک زانو و ایجاد زانو درد

کشکک یک استخوان مثلثی جلو زانو است. زمانی که این استخوان از جای خود خارج می‌شود، به آن دررفتگی کشکک می‌گویند. معمولاً دررفتگی به سمت بیرون زانو است. گاهی کشکک زانو جابه‌جا شده و به‌جای خود بازنمی‌گردد. در این وضعیت می‌توانید دررفتگی را مشاهده کنید.

۴. نرمی غضروف کشکک زانو (بیماری کندرومالاسی زانو)

کندرومالاسی کشکک یا زانوی دونده وضعیتی است که باعث نرم‌شدن غضروف کاسه زانو می‌شود. این مشکل در میان ورزشکاران بیشتر شایع است. در افراد مسن مبتلا به آرتروز هم دیده می‌شود. آسیب ناشی از ورزش بیش از حد باعث نرمی غضروف کشکک می‌شود. از علائم آن می‌توان به درد زیاد و احساس ساییدگی اشاره کرد. معمولاً با استراحت چندروزه مشکل این نوع از انواع زانو درد برطرف می‌شود.

۵. زانو درد با بیماری‌های کشکک و مفصل زانو (شکستگی کشکک زانو)

کشکک زانو استخوانی است که مفصل زانو را می‌پوشاند. حوادثی مانند ضربه به زانو یا زمین‌خوردن ممکن است باعث شکستگی این استخوان شود. شکستگی ممکن است خفیف یا شدید باشد. در برخی مواقع تنها راه درمان جراحی است. از علائم آن می‌توان به درد، تورم، کبودی و ناتوانی در راه‌رفتن اشاره کرد. بسته به علت شکستگی حدود شش هفته زمان می‌برد تا کشکک زانو بهبود پیدا کند. در این مورد مراجعه به پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا، الزامی می‌باشد.

۷. بیماری‌های پوستی زانو (پسوریازیس زانو)

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که گاهی زانو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شکل رایج آن در ناحیه زانو پسوریازیس پلاکی است. در این وضعیت سلول‌های پوستی با سرعت بیشتری نسبت به ریختن آنها تولید می‌شوند. در نتیجه تکه‌های ضخیم و پوسته‌پوسته به نام پلاک روی زانو به وجود می‌آید. نوع دیگر بیماری پوستی پسوریازیس به نام آرتریت پسوریاتیک باعث تورم و درد در مفصل، رباط یا تاندون می‌شود.

از علائم انواع زانو درد پسوریازیس زانو می‌توان به پوست ضخیم قرمز، پوسته‌های سفید، خارش و خشکی پوست اشاره کرد. برخی عفونت‌ها، داروهای بیماری قلبی، سیگارکشیدن و چاقی احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. برای درمان ممکن است از مرطوب‌کننده، کرم هیدرو کورتیزون یا نوردرمانی استفاده شود.

۸. بورسیت زانو

بورس‌ها کیسه‌های کوچکی پر از مایع هستند که از قسمت خارجی مفصل زانو محافظت می‌کنند. تاندون‌ها و رباط‌ها به‌وسیله همین کیسه‌ها روی مفصل می‌لغزند. گاهی ممکن است آسیب به‌زانو باعث التهاب بورس‌ها شود. به این وضعیت از انواع زانو درد بورسیت زانو می‌گویند.

۹. روماتیسم زانو و زانو درد

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک نوع بیماری خودایمنی است. روماتیسم می‌تواند هر مفصلی در بدن را تحت‌تأثیر قرار دهد. زانوها یکی از قسمت‌های شایع است که دچار این مشکل می‌شود. این بیماری مزمن است و گاهی هم ممکن است برای مدتی ظاهر شده و از بین برود. شدت علائم روماتیسم نیز از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد. این بیماری بیشتر افراد را در سن پایین تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. روماتیسم می‌تواند هر مفصلی در بدن را تحت‌تأثیر قرار دهد.

۱۰. بیماری نقرس زانو و زانو درد

نقرس زانو نوعی بیماری آرتریت است. در این وضعیت کریستال‌های اسیداوریک در مفصل جمع شده و زانو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. این بیماری بیشتر در قسمت شست پا دیده می‌شود. اما ممکن است در زانو هم به وجود بیاید. بیماران مبتلا به نقرس دچار حملات ناگهانی می‌شوند. اگر دچار این بیماری هستید، برای اینکه بدانید حمله نقرس چقدر طول می‌کشد، باید با پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا مشاوره داشته باشید.

۱۱. نقرس کاذب زانو

این بیماری معمولاً با نقرس اشتباه گرفته می‌شود. به همین دلیل به آن نقرس کاذب می‌گویند. در این وضعیت بلورهای حاوی کلسیم در مایع مفصلی ایجاد می‌شوند. در بیشتر مواقع این بیماری در زانو به وجود می‌آید.

۱۲. تاندونیت کشکک (آسیب‌های تاندون زانو)

تاندون بافت ضخیم و فیبری است که استخوان را به ماهیچه وصل می‌کند. آسیب به‌زانو ممکن است باعث التهاب کشکک شود. این تاندون از قسمت کشکک تا استخوان ساق پا کشیده شده است. تاندونیت وضعیتی است که یک یا چند تاندون زانو تحریک شده و دچار التهاب می‌شوند. این وضعیت در دوندگان، اسکی‌بازان، دوچرخه‌سواران، بسکتبالیست‌ها و افراد با فعالیت‌های پرشی بیشتر دیده می‎شود. به تاندونیت تاندون کشکک، زانو جام پر می‌گویند.

۱۳. پارگی تاندون زانو و زانو درد

۴ ماهیچه عضله چهار سر ران با یک تاندون به کشکک زانو متصل شده‌اند. این مشکل در میان بیماران دیابتی و بیماران مبتلا به لوپوس سیستمیک و آرتریت روماتوئید که کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. همچنین ورزشکارانی که برای افزایش عملکرد از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند، در معرض خطر پارگی تاندون زانو قرار دارند. پارگی تاندون زانو علاوه بر درد و تورم باعث عدم توانایی صاف‌کردن پا می‌شود. معمولاً برای درمان این عارضه از انواع زانو درد جراحی توصیه می‌شود.

۱۴. شکستگی زانو

در اثر حوادثی مانند سقوط یا تصادف ممکن است استخوان‌های زانو از جمله کشکک زانو دچار شکستگی شود. همچنین در افرادی که مبتلا به پوکی‌استخوان هستند، هر نوع حرکت اشتباهی باعث بروز علائم شکستگی زانو و ایجاد این حادثه می‌شود.

۱۵. دررفتگی زانو و زانو درد

گاهی ممکن است در اثر آسیب به‌زانو کاسه زانو از جای خود خارج شده و شخص دچار دررفتگی زانو شود. این وضعیت از انواع زانو درد باعث درد، تورم و کبودی می‌شود. اگر زانو تغییر شکل داده است یا استخوان از جای خود خارج شده است، باید سریعاً به پزشک فوق‌تخصص جراحی پا و مچ پا مراجعه کنید. پزشک ممکن است در مطب زانو را به‌جای قبل خود بازگرداند یا جراحی را توصیه کند.

بهترین راه درمان بیماری‌های زانو چیست؟

درمان انواع زانو درد باتوجه‌به نوع بیماری متفاوت است. پزشک متخصص جراحی پا و مچ پا ممکن است یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد دهد:

• درمان زانو درد با دارودرمانی:

برای تسکین درد زانو و التهاب در شرایطی مانند روماتیسم مفصلی و نقرس دارو تجویز می‌شود. ممکن است پزشک برای تسکین درد ژل ایبوپروفن یا پاراستامول تجویز کند.

• فیزیوتراپی:

برای تقویت عضلات زانو پزشک احتمالاً چند جلسه فیزیوتراپی یا تمرینات تقویتی تجویز می‌کند. اگر ورزشکار حرفه‌ای باشد، ممکن است برای اصلاح الگوهای حرکتی تمریناتی انجام شود.

• تزریق کورتیکواستروئید:

تزریق کورتون (کورتیکواستروئید) باعث کاهش علائم آرتریت و تسکین درد می‌شود. البته در همه موارد مؤثر نیست.

• درمان زانو درد با تزریق اسید هیالورونیک:

برای بهبود حرکت و کاهش درد تزریق می‌شود. این مایع غلیظ شبیه به مایعی است که مفاصل را روان می‌کند. تأثیر این دارو از یک ماه تا شش ماه ادامه دارد.

• پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی):

این محلول فاکتورهای رشد مختلفی دارد که به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند.

• عمل جراحی:

گاهی مشکلات زانو به‌قدری شدید است که تنها راه درمان جراحی است. عمل مفصل زانو، آرتروسکوپی و استئوتومی از این موارد هستند.

نتیجه:

بیماری‌های زانو انواع مختلفی دارند. برخی از آنها استخوان و غضروف را تحت‌تأثیر قرار داده و برخی ماهیچه، تاندون یا رباط را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. تعدادی از بیماری‌ها نیز مربوط به مشکلات پوستی است. اگر دچار علائمی مانند درد زانو، تورم و قرمزی هستید یا نمی‌توانید زانوی خود را خم و صاف کنید، باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. علت انواع زانو درد متفاوت بوده و عواملی مانند افزایش سن، استفاده زیاد از زانو و افزایش وزن احتمال بروز این مشکلات را افزایش می‌دهند.

پزشک برای تشخیص بیماری معاینات اولیه را انجام داده و تست‌هایی مانند تست تصویربرداری و آزمایش خون تجویز می‌کند. برای درمان و تسکین درد، انواع زانو درد ممکن است دارو تجویز کند. برخی مشکلات نیز با فیزیوتراپی برطرف می‌شود. در موارد شدید هم نیاز به جراحی است. اگر به دنبال راهی برای تسکین علائم و درمان انواع زانو درد هستید، باید با فوق‌تخصص جراحی پا و مچ پا مشورت کنید.