نحوه درمان آرتریت عفونی

اگر به دنبال کسب اطلاعات در خصوص آرتریت عفونی هستید، می‌توانید با این مقاله همراه ما باشید. ما به تمامی سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

بیماری آرتریت عفونی چیست؟

نشانه های این بیماری چگونه است؟

آیا این بیماری دارای علائم خاصی می باشد؟

آیا آرتریت عفونی قابل درمان است؟

عوامل موثر بر تشدید این بیماری چیست؟

نحوه درمان آرتریت عفونی چگونه است؟

شما عزیزان در ادامه این مطلب به جواب‌های این سؤال‌ها خواهید رسید. لطفاً مطالب را به‌دقت مطالعه کنید.

How to treat infectious arthritis

آرتریت عفونی چیست؟

این بیماری یک نوع عفونت دردناک و از انواع زانو درد است که در یکی از مفصل‌ها رخ می‌دهد که این نوع عفونت می‌تواند در اثر میکروب‌هایی که به واسطه جریان خون از یک نقطه در بدن به نقطه دیگری می‌روند به وجود بیاید. همچنین این بیماری می‌تواند با ورود مستقیم میکروب‌ها به داخل زخم در درون مفصل نیز به وجود بیاید.

عامل به وجود آمدن آرتریت عفونی

در واقع عامل اصلی و مهم بیماری آرتریت عفونی، باکتری است. هرچند که می‌تواند علل آن ویروس و قارچ نیز باشد؛ اما مهم‌ترین علت آن، همان باکتری محسوب می‌شود. این بیماری باعث ملتهب شدن مفصل می‌شود.

استپرتوکوک و استافیلوکوک از انواع باکتری‌هایی هستند که باعث بروز بیماری آرتریت سپتیک به طور حاد در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

بیماری آرتریت عفونی بیشتر در مفاصل زانو اتفاق می‌افتد، اما بیماری آرتریت سپتیک (توسط باکتری‌ها و قارچ‌ها و ویروس‌ها ایجاد می‌شود) ران، شانه و سایر مفصل‌های بدن را درگیر می‌کند.

بیماری آرتریت عفونی چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

آرتریت عفونی دارای علائم و نشانه‌های بسیاری است. البته قابل ذکر است که علائم این بیماری بر اساس سن افراد و انواع داروهایی که مصرف می‌کنند متفاوت است. برخی از علائم این بیماری به شرح زیر است :

1. ورم مفصل
  2. درد شدید در ناحیه مفصل
  3. تب و لرز
  4. قرمز شدن اطراف مفصل
  5. داشتن احساس خستگی
  6. داشتن ضعف
  7. ضربان قلب بالا
  8. کم شدن اشتها

نشانه آرتریت عفونی

اگر ناحیه آسیب دیده قرمز و ملتهب شود و شما احساس درد بسیار شدیدی در آن ناحیه داشته باشید، در واقع علائم بیماری آرتریت عفونی در شما پدیدار شده است و زمان آن شده است که به پزشک مراجعه کنید، تا از آن مطمئن شوید. در واقع پزشک با انجام آزمایش‌های مربوطه و پرسش سؤالاتی در رابطه با علائم، بیماری را تشخیص داده و بهترین راه را برای درمان شما انتخاب می‌کند. همچنین از علائم این بیماری می‌توان به داشتن احساس ضعف و ضربان قلب بالا اشاره کرد.

عوامل خطرناک مؤثر بر بیماری آرتریت عفونی چیست؟

• مشکلات مربوط به مفصل.
  • آسیب پذیر بودن پوست.
  • مصرف دارو برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید.
  • ناتوانی و ضعف سیستم ایمنی بدن.
  • آسیب‌دیدگی مفصل‌ها.

اگر پوست شما به‌گونه‌ای است که به راحتی آسیب را می‌پذیرد، پس می‌تواند خطر بیماری آرتریت را افزایش بدهد. یا اگر دارای مشکلات خاصی در مفصل هستید نیز باز هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آرتریت عفونی را افزایش بدهد. یکی دیگر از عواملی که سبب تشدید بیماری آرتریت عفونی می‌شود ناتوانی و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است. چنانچه  مفصل شما دارای آسیب‌دیدگی‌های قبلی باشد، ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش بدهد.

انواع آرتریت

1. استئوآرتریت یا همان آرتروز.
  2. آرتریت روماتوئید.
  3. آرتریت سپتیک.
  4. آرتریت پسوریاتیک (پسوریازیس).
  5. آرتریت لایم.
  6. آرتریت نقرسی.
  7. آرتریت لوپوس.
  8. آرتریت اسپوندیلیتیک.
  9. آرتریت نوجوانی.
  • استئوآرتریت

شایع‌ترین نوع بیماری آرتریت، استئوآرتریت (آرتروز) است که این نوع بیماری به پارگی و ساییدگی معروف است. این نوع آرتریت در هنگامی اتفاق می‌افتد که غضروف‌های ضربه‌گیر و محافظ که در انتهای استخوان‌ها قرار دارند به‌مرورزمان از بین بروند و نابود شوند.

یعنی اگر غضروف‌های محافظ و ضربه‌گیری که در مفصل قرار دارند نابود شوند و از بین بروند، بیماری استئوآرتریت اتفاق می‌افتد.

• آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید را نیز می‌توان یک نوع بیماری مزمن شناخت که به مفصل‌های بدن از جمله زانو حمله می‌کند، و به‌صورت قرینه عمل می‌کند. در نتیجه با درگیر کردن غشای سینوویال منجر به درد و خشکی زانو می‌شود. در نتیجه، درد و خشکی زانو بر اثر حمله غشای سینوویال در بدن اتفاق می‌افتد.

• آرتریت پسوریازیس

بیماری پسوریازیس علاوه بر درگیر کردن مفاصل بزرگ مانند زانو، مفاصل نواحی کوچک‌تری مانند مفاصل نوک انگشتان دست‌وپاها را نیز ممکن است درگیر کند. در کل بیماری پسوریازیس باعث درگیر شدن مفاصل می‌شود.

• آرتریت لایم

بیماری آرتریت لایم ناشی از گزش کنه ایجاد می‌شود که می‌تواند در مرحله‌های اول بیماری به طور حاد است و در نتیجه باعث ایجاد درد و تورم می‌شود که با آنتی‌بیوتیک قابل‌درمان است.

• آرتریت نقرسی

وقتی اسید اوریک در جریان خونی تجمع می‌یابد، باعث بیماری آرتریت نقرسی می‌شود. در این بیماری، بلورهایی که توسط اوریک اسید به وجود می‌آیند باعث التهاب حاد در مفصل می‌شود. بیماری آرتریت نقرسی یکی از انواع بیماری‌های آرتریت محسوب می‌شود.

• آرتریت لوپوس

آرتریت لوپوس در واقع نوعی بیماری خودایمنی است که اندام‌های مختلفی از بدن را ازجمله خون، قلب، پوست و کلیه‌ها را درگیر کرده و می‌تواند نوعی سیستمیک باشد که در مفاصل موجب درد مزمن می‌شود.

• آرتریت اسپوندیلیتیک

آرتریت اسپوندیلیتیک باعث درگیرشدن ستون فقرات می‌شود، و شایع‌ترین نوع آن آنکیلوزان به شمار می‌آید که اغلب به‌صورت کمردرد ظاهر می‌شود که با یک آزمایش خون مثبت HLA_B27 قابل تأیید است؛ بنابراین افرادی که دارای درد مزمن در ناحیه ستون فقرات هستند باید آن را جدی بگیرند و حتماً به پزشک باتجربه مراجعه کنند و علت آن را جویا شوند.

• آرتریت نوجوانی

یکی از انواع آرتریت، آرتریت نوجوانی است. شایع‌ترین نوع آرتریت در کودکان و نوجوانان آرتریت نوجوانی است. به طور تخمینی در ایالات متحده بیش از ٢۵٠٠٠٠ نفر کودک به آن مبتلا می شوند.

چه زمانی برای آرتریت عفونی پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در مفاصل خود احساس درد و ملتهب شدن کردید باید به پزشک عمومی مراجعه کنید و ممکن است در صورت نیاز پزشک، شما را به متخصص جراحی پا و مچ پا ارجاع دهد.

البته اگر برای عمل و جراحی به فوق تخصص جراحی پا و مچ پا، باتجربه و سابقه‌دار مراجعه کنید باعث می‌شود تا شما از بهبود خود بعد از عمل اطمینان یابید.

آیا آرتریت سپتیک یک بیماری مسری است؟

خیر یک بیماری مسری نیست، اما امکان دارد تعداد بسیاری از میکروب‌هایی که باعث بروز این بیماری می‌شوند از فرد آلوده به افراد دیگر انتقال یابد.

آزمایش‌های لازم جهت تشخیص آرتریت عفونی:

• چک و بررسی مایع مفصلی.
  • انجام آزمایش خون.
  • عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس.

برای اینکه پزشک و متخصص شما، بتواند مایع مفصلی را چک و بررسی کند باید از شما آزمایش آرتروسنتز بگیر. روش و مراحل انجام این آزمایش به صورت است که:

مرحله یک

پزشک یک سوزن مخصوص را وارد مفصل آسیب‌دیده و دردناک می‌کند و کمی از مایع سینوویال را به عنوان نمونه از آن استخراج می‌کند. در واقع مایع را در آزمایشگاه از نظر رنگ و غلظت و وجود گلبول‌های سفید بررسی و آزمایش می کنند. با استفاده از این آزمایش دلیل عفونت را بررسی می‌کنند.

مرحله دو

در مرحله بعد از بیمار آزمایش خون  گرفته می‌شود تا شدت عفونت تشخیص داده شود. این نمونه خون، جهت بررسی گلبول‌های سفید خون و وجود باکتری در جریان خون گرفته می‌شود و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

مرحله سه

در مرحله آخر از مفصل تصویربرداری می‌شود تا داشتن عفونت تأیید شود و شدت آسیب‌دیدگی مفصل نیز مشخص شود در واقع تصویربرداری با اشعه ایکس برای تشخیص آرتریت سپتیک انجام می‌شود.

نکته

آرتریت عفونی وضعیتی اورژانسی است، و هیچ درمان خانگی برای آن وجود ندارد و به درمان دقیق و فوری توسط تیم اورژانس نیازمند است. هرچه مدت‌زمان بیشتری از زمان ابتلا به عفونت بگذرد، احتمال درگیر شدن سایر اعضای بدن به عفونت نیز وجود خواهد داشت؛ بنابراین به محض مشاهده علائم اولیه توصیه می‌شود که دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید.

کودکان و افراد مسن بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا هستند. همچنین کسانی که زخم‌های باز دارند یا دارای مشکلات مفصلی هستند و یا حتی پوست‌های حساسی دارند نیز بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، و باید مراقبت‌های بیشتری انجام بدهند.

چند راه‌حل ساده برای پیشگیری از بروز آرتریت عفونیم

• جلوگیری از بروز عفونت.
  • عدم ایجاد زخم باز.
  • محافظت از پوست جهت عدم آسیب‌دیدگی.

اگر می‌خواهید از بروز بیماری آرتریت سپتیک جلوگیری کنید باید چند راه‌حل ساده و آسان را رعایت کنید. مثلاً از پوست خود در برابر آسیب‌ها و خراش‌ها جلوگیری کنید و اگر دارای زخم باز هستید باید نکات اولیه را رعایت کنید تا زخم شما دچار عفونت نشود. همچنین با رعایت نکات بهداشتی مانع از ورود میکروب‌ها به داخل بدن و زخم خود شوید.

برخی از ویروس‌هایی که باعث بیماری آرتریت عفونی در زانو می‌شوند عبارت‌اند از:

• هپاتیت‌های A, B, C
  • ویروس B19
  • داشتن ویروس هرپس
  • ایدز یا همان HIV
  • آدنو ویروس
  • اوریون ویروس

سخن پایانی

بیماری آرتریت عفونی بیماری دردناکی است که در اثر باکتری‌های موجود در بدن به وجود می‌آید. اگر هر یک از علائم این بیماری را داشتید فورا به پزشک متخصص پا و فوق تخصص جراحی پا مراجعه کنید.